torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Nostalgitidningen Riksettan ökar takten

Publicerad: 15 februari 2012, 06:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

OK-förlaget, som nyligen lade ner Automobil, satsar istället på sina övriga titlar. Vi Bilägare började året med ny form och nu fördubblar Riksettan utgivningstakten. Istället för två nummer ger man i år ut fyra utgåvor.


RL

Rebecka Lindberg


Riksettan är en historisk biltidning som handlar om 50- och 60-talet. Tidningen innehåller bland annat tips på nostalgiska upplevelser längs riksvägarna, därav namnet. Riksettan har funnits i Sverige sedan 2005 och har sina läsare framför allt i Sverige, men även i Norge och Finland.

– Det går så bra nu och det finns ett intresse för den här typen av tidningar. Två gånger per år är lite lite. Det finns en risk att man hinner glömma bort tidningen då, säger chefredaktören Jörgen Persson.

För övrigt sker inga större förändringar med tidningen, sidantalet och butikspriset kommer vara detsamma som tidigare, liksom annonspriserna och det redaktionella innehållet. Riksettan planerar heller inte att öka upplagan, som idag ligger på 10 000 exemplar.

– Vi får avvakta lite med det. Vi ligger ju ute i butik i två månader, så vi hinner trycka fler om det skulle behövas, säger Jörgen Persson.

Tidningen handlar inte bara om bilar utan också en del om kulturen från 50- och 60-talet. Den typiske Riskettanläsaren är enligt Jörgen Persson en 35-årig man som är intresserad av 50-talet, äger en äldre bil och som gärna rör sig på vägarna.

– Vår målgrupp är framför allt män från 22 år till 100 år, men det finns även kvinnor som läser oss, säger Jörgen Persson.

Han tror även att Riksettans bildjournalistik kan vara en anledning till tidningens popularitet bland läsarna.

– Bildjournalistiken har lite försvunnit i svenska magasin, medan vi kan dra ordentligt på sju till nio sidor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev