Nöjesguidens Amat Levin: "Mediebranschen är för inskränkt"

2015-05-30 09:22  

Efter sex år lämnar chefredaktören Amat Levin Nöjesguiden. För Dagens Media berättar han om varför nöje och politik hör ihop, om mediebranschens demokratiproblem och varför det är "skitläskigt" att sluta.

Amat Levin kom till Nöjesguiden för drygt sex och ett halvt år sedan – då som praktikant. Sedan dess har han blivit kvar på tidningen och är idag chefredaktör.

Några av de förändringar Amat Levin har hunnit vara med att göra under sin tid på Nöjesguiden är att tillsammans med dåvarande chefredaktören Margret Atladottir gå ifrån tidningens inriktning på enbart nöje.

– Jag och Margret Atladottir började skriva om samhällsfrågor utöver de vanliga nöjesfrågorna. Vi tyckte väl att det egentligen inte finns någon motsättning mellan att gilla restauranger och att veta mer om bostadskrisen eller varför det bokas 90 procent män till vissa musikfestivaler, säger Amat Levin till Dagens Media och fortsätter:

– Vi började experimentera med det 2009. Många tyckte att Nöjesguiden inte skulle skriva om de områdena och att vi bara skulle vara en renodlad nöjestidning, men våra läsare tyckte att det var intressant och då fick vi vatten på vår kvarn.

Hur var det?

– Det var ett väldigt nervöst beslut att göra en sådan ändring, men vi fick bara positiva omdömen. Vi lät andra skribenter få komma till tals och det har också blivit en skillnad på vilka som läser Nöjesguiden. Förut var det enbart en homogen grupp innerstadsmänniskor, men nu är det mycket mer blandat. Det är kul, säger Amat Levin.

Enligt Amat Levin tror många att Nöjesguiden är en vänstertidning. Han säger att tidningen egentligen är helt ointresserad av partipolitik, men att Nöjesguiden tycker att det är viktigt att reagera på orättvisor rörande exempelvis jämställdhet.

Bland annat har Amat Levin gjort ett reportage om diskriminering i krogbranschen där han intervjuade både krogägare och dörrvakter.

– Klubbägarna sa att det inte förekom diskriminering medan vakterna kunde vittna om att de vissa gånger blev tillsagda att inte släppa in vissa människor. Sådana jobb visar att nöje och kultur är sammanflätat med politik. Nöje finns inte i ett vakuum utan påverkas i allra högsta grad av samhällsströmningar och politik. Det ska vi inte vara rädda för att uppmärksamma.

I april 2013 meddelade Nöjesguidens dåvarande chefredaktör Margret Atladottir att hon skulle sluta.

Hur var det att ta över efter henne?

– Jag kom in en vecka innan Margret blev chefredaktör så vi har haft superbra samarbete under alla år. Vi var lika i hur vi tänkte oss vår vision av vad Nöjesguiden ska vara. Eftersom vi hade jobbat nära så länge blev det väldigt naturligt för mig att ta över efter henne. Det var bara att fortsätta på det vi hade startat tillsammans.

I fredags kom det senaste numret av Nöjesguiden. Tidningen visar upp en ny layout där en del av de välkända inslagen har flyttats till webben. Istället har det gjorts plats för längre reportage.

– Det var viktigt för mig att få ihop den här förändringen innan jag gick. Det här kommer att göra det mycket mer naturligt att jobba med både sajten och tidningen. Att lägga upp materialet online efter att tidningen har kommit ut känns gammaldags. Ingenting säger att man inte kan göra tvärtom.

Hur ser framtiden ut för Nöjesguiden?

– Jag tror att Nöjesguidens framtid är ljus. Många känner igen den efter det jobb vi har gjort de senaste åren. När jag var tonåring hade jag en väldigt komplicerad relation till Nöjesguiden och kände inte att den riktade sig till mig eller andra som bor utanför tullarna. Den var väldigt innerstadsinriktad och det har jag försökt ändra på, säger Amat Levin och fortsätter:

– Det gäller att hitta en balans mellan att skriva för dem som läser tidningen idag och att se till att man hela tiden föryngrar sin publik. I grund och botten är Nöjesguiden en tidning med en ung publik, så det gäller att få in nya läsare. Det är en av utmaningarna framöver.

Vad Amat Levin ska göra efter juni, då han lämnar Nöjesguiden, vet han ännu inte. Han säger att han inte har velat söka några andra jobb samtidigt som han har jobbat på tidningen, eftersom det inte har känts rätt.

Hur är det att sluta på ett fast jobb och inte veta vad man ska göra?

– För att vara ärlig är det skitläskigt. Jag kommer från en bakgrund där pengar inte har funnits under många perioder, så för mig har det alltid varit en drivkraft att hitta något stabilt. Det har varit ett dilemma för mig, men ju mer jag tänkte på det desto mer sugen blev jag på att utmana den skräcken, säger han och fortsätter:

– Jag vill bevisa för mig själv att jag kan säga upp mig från en trygg och stabil plats men ändå landa på fötterna. Det är dags att utvecklas och prova något annat och för att göra det så måste jag säga upp mig. Jag ser fram emot det.

Vad vill du göra då?

Det är den här branschen jag kan. Samtidigt tycker jag inte att jag bara har varit en nöjesjournalist utan vi har jobbat mycket på Nöjesguiden med att få in ett annat värde. Skulle jag gå vidare är det något sådant jag vill fortsätta med, säger han och fortsätter:

– Jag vill jobba för att media ska bli en mer inkluderande plats. Den är i allra högsta grad för inskränkt, även om det har blivit bättre de senaste åren. Folk som bor ute i förorterna ska känna att de också kan jobba med media och reklam, jag tror att många av dem inte ens tror att det är möjligt.

Enligt Amat Levin har flera av de mediekoncerner och redaktioner han besökt varit alldeles för homogena. Han säger att det är ett demokratiskt problem.

– Tittar man på hur media uppmärksammade Husbykravallerna så var det många journalistkollegor som verkade främmande för hur de ens skulle ta sig ut till Husby. Skulle det vara en större blandning på redaktionerna skulle man inte behöva ställa sig inför det problemet.

Har du någon rolig anekdot att dela med dig av från de här åren?

– Jag var ny på Nöjesguiden och en kollega skulle göra en Döskalle & Mästerligt-intervju med David Batra, Johan Glans, Petra Mede, Lennie Norman, Johan Rheborg, Henrik Schyffert och Peter Wahlbeck. Men en kvart innan intervjun skulle börja blev hen akut sjuk och jag fick ett papper med frågorna och blev tvungen att hoppa in. Att totalt oförberedd behöva ställa elaka frågor du inte själv har skrivit till den svenska humoreliten, som redan innan intervjun började var på dåligt humör, var bland det värsta som hänt mig på Nöjesguiden.

Lyssna på Amat Levins lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Auser%3Adagensmedia%3Aplaylist%3A7jNI8rvcIheta696VNcAS9" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

LÄS OCKSÅ:

Läs mer: Nöjesguiden renoverar insidan

Läs mer: Amat Levin lämnar Nöjesguiden

Läs mer: Nöjesguiden tar nytt grepp om sajten
 

Andreas Gabrielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt