Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Nöjesguiden gör hat-nummer: ”Vill belysa den strukturella rasismen”

Publicerad: 27 Augusti 2015, 07:38
Uppdaterad: 16 December 2015, 10:55

Jenny Nordlanders första tidning som chefredaktör för Nöjesguiden ska visa att rasismen finns i Sverige.


Ämnen i artikeln:

NöjesguidenJenny Nordlander

Artisten Adam Tenstas val att i direktsändning lämna TV4:s Nyhetsmorgon blev en stor nyhet tidigare under sommaren. Han ville göra en kraftfull markering mot ”normaliserandet av rasism” – ett drag som Adam Tensta både hyllades och kritiserades för. Han fick också under de följande dagarna ta emot dödshot och en stor skopa hat.

Nöjesguidens nya chefredaktör Jenny Nordlander såg debatten kantra och tog ett beslut. Hennes första nummer som chefredaktör går under devisen ”HATET”.

”Det finns de som menar att rasismen inte existerar i Sverige. Därför lämnar vi över vår plattform till några av de som faktiskt vet”, skriver Jenny Nordlander i sin ledare.

Framsidan till tidningen, som landar i ställen i morgon, upptas helt av en bild på Adam Tensta.

– Vi reagerade över hur debatten kom att handla om något annat än det som Adam Tensta försökte få fram, vilket i sin tur faktiskt pekade på vad han ville få fram. Vi vill belysa den strukturella rasismen, att den finns och att den normaliseras allt mer, säger Jenny Nordlander till Dagens Media.

I tidningen berättar Adam Tensta, Alexandra Pascalidou, Fanna Ndow, Sannah Salameh, Lawen Mohtadi, Barakat Ghebrehawariat, Gülsen Uz, Zahra Farag, Milad Mohammadi, Valerie Kyeyune Backström och Mireya Echeverría Quezada om sina egna erfarenheter av rasism, hot och hat.

– Snacket om att rasism inte finns blir väldigt konstigt när det kommer från folk som själva inte är utsatta. Då vill man höra berättelser från folk som faktiskt vet och lever i den verkligheten varje dag, säger Jenny Nordlander.

I går hölls en smygläsning, och materialet publicerades även digitalt på Nöjesguidens sajt. Under torsdagsmorgonen började Nöjesguiden att pusha ut innehållet i sociala medier. Jenny Nordlander har under morgonen sett att läsningen varit hög.

– Det är ett ämne som berör våra läsare väldigt tydligt. Våra läsare är väldigt engagerade när det gäller att jobba mot rasism och för jämställdhet, säger Jenny Nordlander, chefredaktör för Nöjesguiden.

Vad hoppas ni uppnå med detta?

– Att andra människor än de redan frälsta får en insikt och börjar tänka.

Hur mycket hat räknar du själv med att få ta emot nu?

– Jag har redan fått en del och del lär ju fortsätta precis som för alla andra som på något sätt uttalar sig.

Nöjesguiden har en tradition av att ta ställning via sin journalistik. 2012 gav sig tidningen in i den då mycket livliga ”hen-debatten” genom att göra en helt nummer där alla personer benämndes som ”hen” istället för han eller hon. Det var under den tidigare chefredaktören Margret Atladottir.

– Vi tar ställning för att ordet ska få finnas, sade hon till Dagens Media.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.