Nöjesguiden drar ned – halverar utgivningen

2015-09-21 16:12  

Flera får gå när Nöjesguiden mer än halverar utgivningstakten, kan Dagens Media avslöja.

Nöjesguiden startades 1982 och har under åren haft ett antal olika ägare. Den nuvarande vd:n Faje Gani köpte 2013, med hjälp av investerare, loss tidningen från Keynote Media Group.

I augusti tillträdde Jenny Nordlander som chefredaktör.

Nöjesguiden kallar sig ”Sveriges största gratistidning inom populärkultur” och distribueras via mötesplatser som restauranger och caféer.

Nu har tidningen inlett en process där papperstidningens framtid ses över, kan Dagens Media berätta. Enligt uppgift till Dagens Media ska flera medarbetare redan ha fått information om att de riskerar att sägas upp. Det har fått ryktet att gå om att papperstidningen ska skrotas.

Faje Gani, vd för Nöjesguiden, bekräftar att tidningens utgivningstakt nu ses över. Men han dementerar att det handlar om att skrota pappersutgåvan.

– Vi kommer inte att lägga ned tidningen, utan förändrar den för att utveckla Nöjesguiden, säger Faje Gani till Dagens Media.

I dagsläget kommer Nöjesguiden ut med tio nummer per år. 2016 ska utgivningstakten mer än halveras, till fyra nummer per år.

– När Jenny (Nordlander) kom in som chefredaktör fattade vi ganska snabbt beslut om att vi behöver förändra Nöjesguiden för att utveckla tidningen och göra den bättre. Vi vet från våra läsarundersökningar att läsarna uppskattar tidningen, men att vi inte behöver komma ut lika ofta, säger Faje Gani.

Målet är att Nöjesguiden ska kunna göra tjockare och bättre tidningar.

– Det krävs tid för att kunna leverera kvalitet. Vi ska nu ta hösten på oss för att göra detta så bra som möjligt.

Innebär detta att ni säger upp personal?

– På sälj och marknad kommer det att ske förändringar.

Hur många kan få gå?

– Det handlar om två personer.

Ligger även en ekonomisk kalkyl bakom beslutet?

– Vi vill vara lönsamma, precis som alla i branschen. Annonsmarknaden förändras radikalt och vi går mer mot native som hela branschen. Vi vill göra mer samarbeten med kvalitet, och det gör vi bättre med fyra nummer per år.

Enligt Faje Gani görs Nöjesguidens redaktionella material främst av frilansare. Därmed riskerar inte någon redaktionell personal uppsägning.

Nöjesguidens upplaga är i dag enligt tidningens egna uppgifter 38 000 exemplar.

– Även det är något som vi vill gå igenom. Helst vill vi ha en ännu större upplaga, men det beror på försäljningen. Vi funderar också på om det finns möjlighet att utveckla distributionen med fler samarbeten.

Tidningen nådde under 2014 en räckvidd på 113 000 läsare enligt Orvesto konsument.

Nöjesguiden Holding AB omsatte 18,8 (17,6) miljoner kronor under 2014. Rörelseresultatet landade på 785 000 kronor. Intäkterna består till allra största delen av annonsförsäljning. Under 2014 drog Nöjesguiden in knappa 4 miljoner kronor på eventverksamheten.

LÄS ÄVEN:

Läs mer: Nöjesguiden gör hat-nummer: ”Vill belysa den strukturella rasismen”

Läs mer: Hon tar över Nöjesguiden

Läs mer: Nöjesguiden renoverar insidan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt