tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Namnbytet sänkte Elle Decoration

Publicerad: 2 oktober 2014, 07:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:27

Elle Decoration rasar i Orvesto efter namnbytet från Elle Interiör.

Ämnen i artikeln:

ElleAller Media

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Enligt den senaste Orvesto Konsument-mätningen har Elle Decoration tappat över 40 procent i räckvidd under det senaste året – från 195 000 till 114 000 läsare.

Raset kommer efter att tidningen bytt namn. Efter att i flera år hetat Elle Interiör på den svenska marknaden, byttes namnet vid årsskiftet till Elle Decoration, vilket är namnet i de flesta länder där tidningen finns.

Enligt chefredaktören Svante Öquist är namnbytet förklaringen till att tidningen tappar i Orvesto. Han menar att tappet därför var väntat.

– Vi vet sedan tidigare att ett namnbyte ofta ger den här effekten, vilket i grunden är ett mätproblem, säger Svante Öquist till Dagens Media.

Enligt honom har tidningen inte tappat läsare under året.

– När vi ser på våra faktiska siffror så ligger både lösnummer- och prenumerationsförsäljningen i princip på samma nivå som förra året och vi har en stabil upplaga. Så läsandet av tidningen har de facto inte minskat.

Orvestos räckviddsmätning används av annonsörer och mediebyråer vid planeringen av annonskampanjer i titlarna.

Elle Decorations försäljningsansvariga tog därför redan i går kontakt med mediebyråernas printchefer och de största annonsörerna för att förklara bakgrunden till Orvestosiffrorna.

– Vi har bara mött positiva reaktioner och är i nuläget i den avundsvärda situationen att vi går upp i sidantal för andra numret i rad tack vare stor annonsefterfrågan, säger Svante Öquist.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev