Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Moore återuppstår som papperstidning – gratis

Publicerad: 18 Oktober 2013, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Tillsammans med Johan Staël von Holstein återuppväcker Bingo Rimér papperstidningen Moore.


Ämnen i artikeln:

Bingo RimérMoore

Sedan början av 2012 har Moore enbart funnits som digital tidning. Nu planerar dock ägaren Bingo Rimér att, tillsammans med Johan Staël von Holstein (som inte ska förväxlas med den kände it-entreprenören), ge ut en papperstidning igen.

Den här gången blir det dock en gratistidning.

– Det är jätteroligt att vi ska börja trycka Moore igen. Det blir gratisdistribution och det första numret kommer ut i november, säger Bingo Rimér till Dagens Media.

Johan Staël von Holstein har tidigare arbetat som bland annat projektledare och med olika AFP-lösningar som exempelvis tv-serien "Big Time Spender" som sänts i Kina.

– För tydlighetens skull vill jag poängtera att jag inte är Icon Medialab-Johan. Det är lite lustigt, jag har pluggat i USA och kom tillbaka till Sverige 1998 när it-bubblan var som allra störst och förstod att vi var två, säger han till Dagens Media.

Nu blir han vd för Lejon Media, som äger Moore.

– Jag och Bingo har sprungit på varandra genom åren och efter sommaren kom det ett läge där det behövdes en ny vd för bolaget. Bingo är en fantastisk kreatör, chefredaktör och pr-person medan jag har en entreprenörsbakgrund så vi kompletterar varandra bra.

Förutom en ny sajt som ska lanseras i oktober planerar Bingo Rimér och Johan Staël von Holstein också att lansera sajterna tvspel.se och dataspel.se.

– Vi tror att vi kan nå en stor manlig målgrupp med de här sajterna, säger Bingo Rimér.

I samband med detta ska duon också dra igång en tv-spelsgala.

Målet är att Lejon Media ska bli ett mediebolag med fullservice inom marknadsföring.

– Vi har livsstilsportalen, papperstidningen och våra nya sajter. Framför allt kommer vi att täcka målgruppen män mellan 18-40 år, men även kvinnor och lite yngre män, säger Johan Staël von Holstein.

Jag måste fråga, hur ofta blir det förvirring kring ditt namn?

– Haha, ja det blir naturligtvis ganska ofta. Fast det är mindre nu när den andre Johan har blivit en mindre offentlig person. Men för det mesta är det i positiva situationer som det blir förvirring.

Du har inte hamnat i trubbel på grund av "den andre" då?

– Nej, egentligen inte. Men det är klart att han är lite kontroversiell på sitt sätt och att han har retat up en massa folk. En del är lite bittra och kan muttra men de brukar förstå rätt snabbt att jag inte är han.

Nya Moore kommer att tryckas i 30 000 exemplar och bland annat delas ut på gym, kaféer, nattklubbar och klädbutiker. Den kommer att vara helt annonsfinansierad.

FOTNOT:

Den Johan Staël von Holstein som grundade Icon Medialab hette tidigare Bjers i efternamn.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Bingo RimérMoore

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev