Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Moderna Tidskrifter startar hovmagasin

Moderna Tidskrifter slår sig ihop med hovexperten Roger Lundgren och startar Kungliga Magasinet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Februari 2012, 12:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:34

Ämnen i artikeln:

Daniel Andersson AlmModerna Tidskrifter

Magasinet ska innehålla fördjupande reportage och intervjuer från Europas slott och kungahus, men fokus blir självklart på det svenska kungahuset.

– Tidningen kommer att innehålla mycket historia, där finns ett hål att fylla i historiesegmentet. Och den kommer att vara helt fri från skvaller och paparazzibilder, säger Roger Lundgren.

Roger Lundgren var bland annat med och startade tidningen Queen hos Bonnier Tidskrifter. Den lades dock ner i början av 2010 efter bara två år på marknaden.

Och trots att han nu startar en ny tidning blir han även kvar hos Bonnier – som hovexpert i tidningen S.

– Queen fick aldrig riktigt en chans. Nu har jag en mycket mer etablerad relation till kungafamiljen och jag har byggt ut mitt kontaktnät i Europa.

Roger Lundgren utlovar bland annat en intervju med en ”core member” av den svenska kungafamiljen till första utgåvan, men vill inte avslöja vem det är.

– Det här är en tidning för rojalister, och det är inte bara gamla tanter som är det, vilket många tror. Jag brukar tala om askungedrömmen – Kungliga Magasinet är balen på slottet som vi ska bjuda läsaren in till.

Kommer ni att ha någon kritisk ansats?

– Nej, vi kommer inte att vara en kritisk tidning. Det finns redan tillräckligt många kritiska röster i medierna och man ser många gånger ett förakt mot monarkin.

Kungliga Magasinet ska dock inte bli en konkurrent till Svensk Damtidning.

– Vi blir ett komplement till Svensk Damtidning, deras konkurrenter är Expressen och Aftonbladet. Däremot kan jag se att vi kan samarbeta med Svensk Damtidning i framtiden.

Den första utgåvan av Kungliga Magasinet beräknas ges ut i april. Upplagan ska ligga på cirka 35 000 exemplar.

Målet är en packningsgrad på 30 procent. De första utgåvan ska bli på totalt 150-160 sidor.

Och intresset för magasinet är stort, berättar Moderna Tidskrifters vd Daniel Andersson Alm.

– De stora varumärkena vill inte synas i skvallertidningarna. Men vi trycker på glossy papper där annonserna ser snygga ut. Jag kan säga att vi redan fått in annonsörer inom bil och resor, säger han.

Moderna Tidskrifter har dessutom ett samarbete med olika rojalistiska föreningar, där man får tillgång till 50 000 adresser.

– Huvudsakligen tror jag att magasinet blir en prenumererad produkt och där är föreningarna viktiga, säger Roger Lundgren.

Kungliga Magasinet distribueras via Interpress. I år blir det sex utgåvor, men nästa år är åtta nummer planerade.

Moderna Tidskrifter ser sig dessutom om efter alternativa distributionsvägar.

– Vi tittar på att finnas på exempelvis Skansen, vid slottet eller i butiker, säger Daniel Andersson Alm.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.