Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Modern psykologi ökar utgivningstakten

Publicerad: 18 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 08:34

Hoppas att folk ska köpa mer lösnummer.


Modern psykologi, ökar utgivningen från 8 nummer per år till 12. Enligt Jonas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern psykologi, är det för att det inte finns plats för allt som de vill skriva om.

–  Vi har så mycket idéer som vi inte får plats med som det ser ut nu. Det finns även ett väldigt stort intresse för tidningen. Med 12 nummer per år kan Modern Psykologi bli ännu mer aktuell och relevant för läsarna, säger han till Dagens Media.

Förhoppningen med att öka utgivningstakten är att även öka upplagan.

– Vi ser att människor köper mest tidningar de första veckorna som de är ute i affärerna och då är det bättre med 12 sådana perioder med hög lösnummerförsäljning än 8 som tidigare. Vi räknar med att detta ska få fler att upptäcka tidningen och i förlängningen öka antalet prenumeranter.

Enligt honom är det intresset för "psykologi i stort i samhället" som gjort att tidningen nu kan öka sin utgåva.

– Det beror nog dels på KBT-revolutionen inom psykologin som gjort psykologin mer tillgänglig och begriplig och hur mycket som har hänt inom hjärnforskningen. Forskningen inom psykologin och hjärnforskningen närmar sig varandra och det tycker många är väldigt spännande, säger han och fortsätter:

– Vi har ett väldigt brett grepp på psykologi och menar att psykologi inte är något som man endast ska ägna sig åt i ett terapirum utan vi försöker ge våra läsare psykologiska perspektiv på allt som händer i vår vardag och i samhället i stort. Vi skriver om allt från populärkultur till de stora politiska samtidsfrågorna, som klimatet och flyktingfrågan.

Det senaste året har Jonas Mattsson även suttit ensam på redaktionsdesken, då det mesta materialet görs av frilansare. Men nu får han förstärkning av Karin Skagerberg som blir redaktör.

– Det känns kul att kunna stärka den redaktionella styrkan. Karin började som praktikant här för några år sedan och har sen dess frilansat ganska mycket. Hon har ett väldigt bra omdöme och en bra känsla för mixen som vi vill ha i tidningen.

Under 2014 hade tidningen en upplaga på 12 100.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.