Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Miss Vego ser dagens ljus – ett magasin inom inom hållbarhet och grön mat: ”Ingen risk för sammanblandning med Vego”

Publicerad: 26 maj 2021, 12:56

Miss Vego är en ny tidskrift inom vegomat och hållbar livsstil.

Foto: Miss Vego / Press

Miss Vego är namnet på en ny tidskrift som riktar sig till de som vill äta mer grönt och leva mer hållbart. Produkten är helt annonsfinansierad med en mix av livsstilsbetonade reportage och matinspiration. ”Vi ser ingen risk för sammanblandning med tidningen Vego”, säger medgrundaren Yvonne Gull.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetVego

Hittills har det utkommit två nummer av Miss Vego varav det första utkom i januari och det andra i veckan. 

Bakom tidskriften står frilansjournalisten Yvonne Gull, AD:n Ronja Willners och Monika Agorelius, journalist och PR-konsult baserad i London och med ett stort internationellt kontaktnät inom PR och medier. 

Monika Agorelius har även introducerat den svenska vegomaten som marknadsförs under varumärket Oumph i Storbritannien. Yvonne Gull och Monika Agorelius har även jobbat ihop under flera år. Målet är att göra fyra nummer per år till att börja med.

– Vi är inte ett totalt veganforum utan det handlar mer om att få flera att äta mer grönt där man kanske byter ut en middag i veckan. Vi vill inspirera till en grönare livsstil, säger Yvonne Gull till Dagens Media och tillägger:

Målgruppen är de som är intresserade av den klimatsmarta resan men som vill göra det på sätt som är lite mera lustfyllda. Det ska vara lätt att göra rätt. Det handlar om att äta lite mera grönt utan att behöva bli vegan. 

Yvonne Gull och Ronja Willners två av tre medgrundare av den nya tidskriften Miss Vego som totalt utkommer fyra gånger i år.

Foto: Miss Vego

Hon är medveten om att det redan finns ett magasin som heter Vego men menar att Miss Vego är en annan typ av produkt. Vego har mer fokus på mat och matinspiration, medan Miss Vego även har en hel del livsstilsinriktade reportage. 

Några exempel är ett reportage om hur, enligt nya rön, välgörande det är att vara vid havet, en text om cirkulära metoder inom klädindustrin – och en om en ny elbil. 

Viss oro kring vikande annonsmarknad

Det är även stort fokus på hållbarhet. I det senaste numret finns det till exempel en artikel om viner som är antingen biodynamiska, veganska eller ekologiska. 

– Men det blir ju inte aktuellt att flyga jorden runt för att göra reportage från exotiska pärlor, säger Yvonne Gull och syftar på att det inte är i linje med tidningens innehåll och budskap kring hållbarhet. 

Miss Vego är helt annonsfinansierad i dagsläget. Yvonne Gull säger att det självklart är en utmaning numera givet det hon kallar för ”tidningsdöden” och pekar på en vikande annonsmarknad.

Det finns redan ett magasin som heter Vego är det inte risk för sammanblandning?

– Vårt innehåll har beröringspunkter på matfronten men sedan är de olika som produkter, så jag ser inga risker för sammanblandning. Om man lägger tidningarna bredvid varandra så ser man direkt att det är fråga om olika innehåll. 

För att vara hållbara så är den fysiska upplagan klimatkompenserad via organisationen Viskogens trädplanteringsprojekt. Men det finns även en sajt vid namn missvego.se där många av de texter som publiceras i den tryckta tidningen läggs ut. 

Kommer ni behöva rekrytera?

– Ja på sikt behöva vi bli flera, absolut. Men nu kör vi tre ihop med frilansare. Målet är väl att frilansdelen minst ska utgöra strax över 50 procent av innehållet. 

Har ni satt något försäljningsmål?

– Vi är lite tagna på sängen över hur fort allt gått. Just nu blickar vi fram till de kommande två numren. Sedan behöver vi dra upp en större plan och vision för framtiden för att växa och nå ut bredare.

Hur många ex har ni sålt hittills?

– Det är inget vi går ut med av konkurrensmässiga skäl.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetVego

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.