Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Tidskrifter

"Mindre lyckat"

Publicerad: 29 September 2010, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Sköna Hem blandar annonser och redaktionellt material. Nu gör chefredaktören Claes Blom en pudel. "Jag kan förstå att det kan uppfattas som om vi sålde redaktionellt utrymme", säger han.


Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterSköna Hem

I det senaste numret av inredningsmagasinet Sköna Hem har färgföretaget Alcro en stor annonsbilaga på 17 sidor, inklusive en tävling där de lottar ut sina produkter.

I bilagan visar Alcro upp sin senaste kollektion, som gjordes av trendanalytikern Li Edelkoort. Henne har magasinet även ägnat två sidor av redaktionellt utrymme åt, i en intervju som publicerades sidorna innan.

Men Claes Blom, chefredaktör på Sköna Hem, menar att det hela egentligen bara är en tillfällighet.

– Nu råkade det sammanfalla. Alcro ville annonsera hos oss och vi ville skriva om det säger han.

Han betonar dock att de hade tänkt intervjua Li Edelkoort, innan bilagan ens var påtänkt.

– När vi hörde att en trendauktoritet som Li Edelkoort skulle göra en egen kollektion för ett svenskt företag tyckte vi att det var väldigt roligt och spännande. Så vi hade bestämt oss för att intervjua henne redan från början, säger han.

Senare visade det sig att Alcro var intresserade av att annonsera hos Sköna Hem i samband med intervjun. Claes Blom berättar att de på magasinet tyckte att det var en bra idé och beslöt sig för att göra ett större samarbete med färgföretaget.

– Men när man lägger ihop det på det här viset så kan jag förstå att det kan uppfattas som om vi sålde redaktionellt utrymme. Men i det här fallet tror jag att läsarna förstår att det rör sig om ett samarbete.

Ert redaktionella utrymme är alltså inte till salu?

– Nej, det är det aldrig. Hade någon annonsör velat göra en bilaga hos oss och krävt att vi skulle göra en redaktionell intervju, som jag inte tycker skulle tillföra någonting värdefullt till våra läsare, då hade jag inte gått med på det, säger han.

Intervjun med Li Edelkoort har de även illustrerat med en illustration från annonsbilagan. Något som Claes Blom ångrar.

– Så här i efterhand kan jag tycka att det var mindre lyckat. Det gör att gränserna mellan det redaktionella materialet och annonsbilagan blir otydliga.

Ardalan Samimi


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev