tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Miljonregn över Bons ägare

Publicerad: 5 augusti 2010, 04:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Bon tappade nästan 7 miljoner kronor i omsättning mellan 2008 och 2009. Det hindrar inte ägarna från att plocka ut 3,9 miljoner kronor ur bolaget.


MS

Martin Schori


Letterhead AB ger ut kreddbibeln Bon samt utför en del uppdrag inom redaktionell kommunikation. Bland annat ligger förlaget bakom Scanpix kundtidning ”7 Trender”.

Förra året minskade omsättningen från 22 miljoner kronor till 15,5 miljoner. Enligt företagets vd Krister Ragnarsson föll magasinets intäkter med 50 procent, från 5,5 till 2,8 miljoner, vilket beror på minskad utgivningstakt och den usla annonskonjunkturen som präglade året.

Byråintäkten i rent arvode för kundtidningsdelen och konsultrörelsen har däremot ökat, från 10,6 miljoner till 12,9 miljoner.

Samtidigt krympte tidningen, som startades av Michael Elmenbeck, Mikael Andersson och Johan Lindskog år 2001, kostnadskostymen, och rörelseresultatet hölls uppe till 2,9 miljoner, jämfört med 2,2 miljoner året före.

Bons upplaga mäts inte längre av TS. Helåret 2007 låg upplagan på 14 700 exemplar. Letterhead hade sex anställda förra året (7).

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev