Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Militär Historia jublar över Orvesto-siffrorna

Publicerad: 3 Oktober 2013, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Militär historias chefredaktör gläds över Orvesto-ökningen. Startar ny historietitel efter årsskiftet.


Historietidningarna går starkt framåt i senaste Orvesto Konsument. Mest ökade Militär Historia från LRF Media.

– Det är jättekul, särkilt i dessa dagar. Men vi ser ingen upplageökning så Orvestosiffrorna förvånar mig lite, vi har alltid haft höga Orvesto-siffor i förhållande till TS. Men vi är jätteglada såklart, det är kul att historia fortfarande är ett starkt segment, det vore jättekul om annonsörerna får upp ögonen för historietidningarna. LRF Medias historietidningar når så pass många sammantaget, säger Magnus Bergsten, chefredaktör för Militär Historia, Allt Om Historia och Populär Historia.

Allt om historia hade sin näst högsta räckvidd sedan de började mätas 2010. Populär Historia ökade med drygt 9 procent, jämfört med årets andra mätning 2012. Att det är just Militär Historia, den smalaste titeln, som ökar mest gläder Magnus Bergsten.

– Det är en kvalificerad tidning med många tunga långa texter. Det är jättekul att det inte bara är det ytliga, glättiga som lockar.

I november tar nuvarande redaktionschefen Åke Stenwall över som chefredaktör för Allt Om Historia. Även Militär Historia får en ny chefredaktör i Anna Larsdotter, tf redaktionschef. Magnus Bergsten blir kvar som chefredaktör för Populär Historia samt går in som chefredaktör för LRF Medias nya historietitel – Släkthistoria.

Den nya titeln kommer ut efter årsskiftet och ska ges ut sex gånger per år.

– Den vänder sig till släktforskare och de som skulle vilja släktforska men aldrig skulle göra det. De som gillar en bra släkthistoria helt enkelt, säger Magnus Bergsten.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.