Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Mentor gör glossig läkartidning

Publicerad: 7 december 2012, 05:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Mentor Communications startar nya magasinet Läkaren. "Fokus på människor, inte diagnoser", säger chefredaktören Lisa von Garrelts.


Den nya tidningen Läkaren – livet och karriären kommer med första numret i mars eller april nästa år.

– Vi gör en helt ny sorts magasin för läkare, jämfört med de andra två stora som finns i dag. Läkartidningen handlar mest om vetenskap medan Dagens Medicin är en nyhetstidning. Vi har fokus på läkaren som person, dels i yrkesrollen men även privat, säger Lisa von Garrelts.

Även utseendemässigt ska tidningen sticka ut.

– Vi sitter med formen nu. Den ska vara ett snyggt och glossigt magasin som inbjuder till läsning, säger Lisa von Garrelts som själv har en bakgrund inom vården men den senaste åren har jobbat som pr-konsult och frilansjournalist.

Läkaren görs av Mentor Communications, ett dotterbolag till Mentor Online, och ska komma ut i sex nummer per år.

Upplagen blir 7 500 exemplar och man räknar med att nå omkring 15 000 personer. Tidningen distribueras gratis till läkare och finansieras med annonser.

– Huvudmålgruppen är traditionella annonsörer som läkemedels- och medicinteknikföretag, men eftersom läkare är en köpstark grupp hoppas vi även på annonsörer som vill nå dem som privatpersoner, säger Lisa von Garrelts.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.