Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Medieköpen ner 13 procent

Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade med 13 procent i augusti, jämfört med motsvarande månad i fjol.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 11 September 2012, 06:08
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:12

Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Totalt förmedlades utrymme till ett värde av 868 miljoner kronor under augusti, enligt Mediebyråbarometern.

Den största förloraren under augusti är tv som backar med 23 procent, men det beror delvis på kalendereffekter.

Endast fem mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden; kvällspress (+23 procent), fackpress (+1 procent), sök (+21 procent), bio (+135 procent) och dr/annonsblad (+1 procent).

– Kvällspressen levererar en stark månad mycket tack vare högt fokus kring OS. Med de större sportevenemangen bromsas också den negativa trenden för kvällspress som tidigare förutspåtts under våren. Uppryckningen under augusti månad visar på hur viktig sporten är för kvällstidningarna. Även mediekategorin bio uppvisar stark tillväxt tack vare ett bra filmutbud under sommaren, speciellt för barn och unga vuxna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.