Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Mediavänner ger ut löpartitel

Publicerad: 17 mars 2014, 14:10
Uppdaterad: 18 februari 2016, 12:32

Det relativt nystartade förlaget Mediavänner kommer med sin första helt nya titel i september.


Som Dagens Media tidigare har berättat bildades Mediavänner i somras när bolaget tog över utgivningen av Magasin Måltid och Restaurangvärlden från Aller Media då förlagsjätten lade ner dotterbolaget Mat & Vänner.

Sedan dess har förlaget även tagit över utgivningen av Aller Medias Mat & Vänner och Magasinet Skåne.

I september kommer den första helt egna titeln Spring att lanseras på den svenska marknaden. Precis som namnet antyder är det en löpartidning.

– Jag är själv en dedikerad veteranlöpare och slog bland annat svenskt rekord på 5 000 meter inomhus för två veckor sedan och har vunnit cirka 50 SM-medaljer . Det man gillar gör man bra tror jag, säger BG Nilensjö, vd på Mediavänner och chefredaktör för Spring.

Den första utgåvan ska lanseras i samband med premiären av Helsingborg Maraton 13 september. Planen är åtta utgåvor per år.

– Vi har 2-3 miljoner löpare i Sverige och vi vill nå ut till alla som vill förbättra sig. Vi hittar vår målgrupp bland de som kan svara på hur fort de springer en mil.

Den uppenbara konkurrenten är Runner’s World.

– Vi kommer att ha mer fokus på svensk löpning och svenska löpare, medan Runner’s World är en internationell titel. Där tycker jag själv att vi har hittat ett hål.

Exakt hur stor upplagan blir är inte klart, men målet är att vara uppe i 5 000 prenumeranter före lanseringen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.