Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

McCann synar Sveriges miljonärer

Publicerad: 28 Mars 2014, 06:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:43

Syftet är att skapa en djupare relation till miljonärsmagasinets konsumenter.


Ämnen i artikeln:

McCann

Connoisseur distribueras i hela Sverige till människor vars årsinkomst överstiger 1,2 miljoner kronor.

Samarbetet med reklambyrån McCann handlar om att kartlägga tidningens målgrupp.

Reklambyrån har i sin globala studie "The Truth About Affluence" kartlagt de starkaste trenderna kring bland annat konsumtion. Undersökningen visar även skillnader mellan hur svenskar agerar i jämförelse med andra nationaliteter.

Enligt studien beskriver sig en svensk miljonär som målmedveten, kompetent och ambitiös.

– Vi ser tydliga tendenser i hur man tänker och konsumerar annorlunda i dag jämfört med hur det såg ut för några år sedan. Både när det kommer till vilka varumärken som i dag är populära men även i termer av hur mycket och vad man väljer att konsumera, säger Peder Lamm från Connoisseur i ett pressmeddelande.

Studien visar också att rika människor i högre utsträckning värderar mjuka värden, såsom tid, framför hårda produkter och konsumtion.

En tredjedel av de tillfrågade i studien värderar tid som den mest värdefulla tillgången. Enligt McCann medför detta en allt mer komplex varumärkesstruktur för lyxvarumärken.

– Vi ser att prioriteringarna har förändrats. Idag prioriteras fritid och självförverkligande i allt högre grad. Att få uppleva saker tillsammans med dem man bryr sig om har blivit ett verkligt statusbegrepp, säger Carl-Johan Schultz, chefsstrateg för McCann Stockholm, i ett pressmeddelande.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev