Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Mattias Göransson: "Många långa journalistiska format går bra nu"

Publicerad: 12 Juni 2013, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

Fyra frågor till Mattias Göransson, chefredaktör för Filter, som återigen ökar i Orvesto – trots att de flesta andra tidskrifter backar.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOffsideFilter

Hur glada är ni över att passera 100 000 läsare?

– Det gjorde vi faktiskt redan i fjol (Orvesto Konsument 2012:2). Men då var vi väldigt glada och bjöd på "Orvestotårta". Eftersom så få av oss hade koll på vad Orvesto var fick vd-Tobbe (Tobias Regnell) hålla en liten föreläsning om detta mystiska tals betydelse i annonssäljarvärlden.

De flesta tidskrifter tappar läsare, ni fortsätter öka. Vad är hemligheten?

– Jag tror att svaret finns i tidsandan. Många andra långa journalistiska format går bra nu: dokumentärfilmer, radiodokumentärer, fackböcker, biografier. Problemen finns där man försöker göra det mer rapsodiska och snabba, framför allt kommentarer och spaningar eller rena trendsvep – allt det där finns ju, men roligare, snabbare och gratis, på nätet.

Hur går det för tidningen ekonomiskt?

– Vår lilla koncern Offside Press AB, där även fotbollsmagasinet Offside och vår bokutgivning ingår, gjorde fin vinst i fjol och delade ut pengar för första gången. Det här räkenskapsåret har vi satsat en hel del deg på framtidssatsningar som nya matmagasinet Hunger, Johan & Martins bok, några Offsideböcker och nya Offsidewebben. Facit blir ett klenare resultat i år, och förhoppningsvis payback time 2014.

Hur ska ni fira?

– Vi hinner inte. För många deadlines nu.

Filter har 103 000 läsare enligt Orvesto Konsument 2013:1, som kom idag. Det är en ökning med 29 procent jämfört med Orvesto Konsument 2012:1.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev