Mats Edman: ”Vi har blivit tuffare”

Dagens Samhälle är den tidskrift som har allra flest nomineringar i Tidskriftspriset. Tidningens chefredaktör och vd Mats Edman tror att det beror på tidningens många radikala förändringar det senaste året.

Dagens Samhälle är i år nominerad i hela fyra kategorier: Årets innovation, Årets omgörning, Årets journalist och Årets marknadsföringsinsats. Mats Edman, tidningens chefredaktör och vd, ser en förklaring i att många har fått upp ögonen för tidningen under året.

– Det känns bra. Jag tror att det beror på att vi har gjort mycket det gångna året för att uppmärksamma att Dagens Samhälle finns. Förut var vi ganska okända på tongivande redaktioner i storstäderna, säger han.

Tidningen har också genomfört en omfattande omgörning som har tagits emot väl av läsarna.

– Vi har blivit tuffare och mer slagkraftiga. Folk finner tidningen mer angelägen. Sedan fick vi mycket reaktioner när vi lade ned sajten. Men vi förlorade pengar på nätet, så vi behövde lägga ned den. Vi har också bestämt oss för att distributionen inte ska avgöra priset. Allt som är journalistik ska ha samma pris, sedan får läsaren välja var de vill läsa artikeln.

Vilken nominering ser ni som viktigast?

– Det viktigaste för oss är om vi vinner priset för årets innovation för att vi tar betalt för all vår journalistik. Då visar vi vägen inte bara för oss, utan även för andra. Journalistiken är mediebranschens kärna. Kan man inte producera journalistik och ta betalt för den så ska man inte ägna sig åt journalistik.

Vad tror du om era chanser att vinna?

– Jag tror att vi har ganska goda chanser. Vi har tagit ut segern i förskott, vi känner oss som vinnare med våra fyra nomineringar. Och sedan är det ju så att om man inte vinner och inte tar ut segern i förskott så har man ju ingen glädje av nomineringarna.

Hur ser du på framtiden för tidskriftsbranschen?

– Det är ett misstag att göra som dagstidningarna och publicera material gratis. Jag är egentligen optimistisk till hela tidningsbranschen, bara den tar sitt förnuft till fånga. Det viktiga är annonsintäkter på papperstidningarna. Att säga att man inte kommer att finnas om tio år är en dödgrävarmentalitet.

De har chans att vinna ikväll:

Årets Tidskrift Populärpress

Damernas Värld

Hemslöjd

Rodeo

Jury Årets Tidskrift Populärpress: Eva Abrahamsson, mediekonsult, tidigare chefredaktör för bl a ELLE, ELLE Interiör och Sköna Hem (ordf.), Johan Hilton, biträdande kulturchef på Expressen och Sofia Lundberg, konceptutvecklare på Tidningskompaniet.

Årets Tidskrift Fackpress

Fönstret

Ingenjören

Internationella Studier

Jury Årets Tidskrift Fackpress: Annika Creutzer, ekonomijournalist, Creutzer & Co (ordf.), Nils Funcke, utredningssekreterare i Yttrandefrihetskommittén och fd. chefredaktör för R&D och Maja Persson, frilansjournalist och fd chefredaktör på Cosmopolitan.

Årets Tidskrift Digitala Medier

byggnadsarbetaren.se (Byggnadsarbetaren)

rodeo.net (Rodeo)

rod.se (Riksdag & Departement)

Jury Årets Tidskrift Digitala Medier: Mats Åkerlund, ansvarig för digitala strategier på Sveriges Radio (ordf.), Hanna Dunér, mediereporter Svenska Dagbladet och Sofia Mirjamsdotter, frilansjournalist.

Årets Omgörning

Allt om Mat

Dagens Samhälle

Resemagasinet Äventyr

Jury Årets Omgörning: Annina Rabe, frilansjournalist (ordf.), Per Olsson, editor in chief, Scanorama och Martin Roos, art director Oxys.

Årets Oneshot

DV Mode

Heavy

Runner’s World Coach

Jury Årets Oneshot: Janne Walles, frilansjournalist, fd. chefredaktör för Hemmets Journal och Naomi Seid, projektledare Tidningstorget.

Årets Innovation

Dagens Samhälle

Teknikhistoria

Yourlife

Jury Årets Innovation: Olle Lidbom, medieanalytiker Vassa Eggen (ordf.), Patric Meyer, printchef Maxus och Beata Wickbom, senior strateg, Pool.

Årets Marknadsföringsinsats

Forma Effekt

Nya Dagens Samhälle

Teknikhistoria

Jury Årets Marknadsföringsinsats: Hans Sydow, vd och projektledare på Satchi & Satchi (ordf.), Klaus Bengtsson, marknadskonsult United Media Group och Frida Åberg, printchef Carat.

Årets Skoltidskrift

Cumulus, Åva gymnasium, Täby

Frizon, Vimmerby gymnasium, Vimmerby

Signerat Ung, Klara gymnasium, Linköping

Jury årets Skoltidskrift: Niklas Norén, generalsekreterare, Ung Media (ordf.), Kattis Ahlström, redaktör och Mathias Olsson, Key Account Manager, Posten Meddelande AB.

Årets Mediechef

Charlotta Flinkenberg, chefredaktör Chic

Patrik Hadenius, chefredaktör och vd på Forskning & Framsteg, Språktidningen och Modern Psykologi

Daniel Livensjö, Annonsdirektör Forma Magazines

Jury Årets Mediechef: Cissi Elwin Frenkel, ordförande, chefredaktör tidningen Chef, Eva Hamilton, vd Sveriges Television, Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige, Michael Grimborg, försäljningsdirektör TV4 samt Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

Årets Journalist

Jenny Berggren, Byggnadsarbetaren

Johan Delby, Dagens Samhälle

Anders Bengtsson, Offside

Jury Årets Journalist: Lena K. Samuelsson, chefredaktör och ansvarig utgivare SvD (ordf.), Monica Gunne, journalist, kolumnist på Aftonbladet och Torbjörn von Krogh, föreståndare för Sim(o) Institutet för mediestudier.

Årets Krönikör

Johan Hakelius, Affärsvärlden

Mikael Ekström, Lärarnas Tidning

Karin Wallén, Vagabond

Jury Årets Krönikör: Erik Blix, redaktör, Sveriges Radio (ordf.), Jan-Åke Porseryd, fd. chefredaktör ST Press och Karin af Klintberg, Producent, Thelma/Louise TV.

Årets AD

Johan Avedal, Bon Magazine

Carl Anders Skoglund, Hemslöjd

Johan Blomgren, Magasin Morberg

Jury årets AD: Robert Ryberg grundare av Kapero (ordf.), Lars Ohlsson, art director och ägare till MOW publishing och Barbro Ohlson Smith, creative director och grundare av design- och identitetsbyrån Ohlsonsmith.

Årets Genombrott

Josefin Knave, Egoboost Magazine

Madelene Engstrand Andersson, Magasinet Filter

Nina Rehnmark, Yourlife

Jury Årets genombrott: Frida Lundh, vd Heart in Media (ordf.), Lena Hörngren, frilansjournalist/konsult och Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet.

Årets Annonssäljare

Tove Åsell, Aller Media

Julia Söderman (fd Forsberg), Bonnier Publications

Lotta Fredriksson, Forma Magazines

Årets Annonssäljare utses av en jury bestående av de ca 100 medierådgivare som under de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskiftsrådgivare. Juryn leds av ordförande Thomas Juréhn.

Årets Medierådgivare

Fredrik Malmfält, Bizkit

Anki Kujansuu, Mediacom

Beatrice Åberg, Mindshare

Pristagaren utses genom en omröstning bland annonscheferna och annonsavdelningarna hos Sveriges Tidskrifters ca 400 medlemmar.

Publicerad 2011-11-08 22.00Uppdaterad 2015-12-06 14.51

Dela artikeln: