Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Martina Bonnier om valet av Greta Thunberg på Vogue Scandinavias premiäromslag

Publicerad: 9 augusti 2021, 09:24

Foto: Richard Von Hofsten + Vogue

När Vogue Scandinavias första nummer släpps är det klimataktivisten Greta Thunberg som frontar ettan. Chefredaktören Martina Bonnier motiverar valet.


Ämnen i artikeln:

Martina BonnierVogue Scandinavia

Först var planen att Vogue Scandinavia skulle lanseras våren 2021, men på grund av coronautbrottet har sjösättningen av den skandinaviska upplagan dröjt.

Men nu har det första numret av modemagasinet släppts och omslaget frontas av den svenska klimataktivisten Greta Thunberg.

– Valet av Greta Thunberg på ettan var naturligt eftersom miljöarbetet och kärleken till naturen är några av våra viktigaste kärnvärden och utgångspunkten i hela vårt arbete, säger chefredaktören Martina Bonnier till Dagens Media.

I det allra första numret ligger också fokus på just naturen, vilket märks på flera sätt – inte minst genom att man har låtit fotograferna Mattias Alexandrov Klum och Iris Alexandrov Klum göra kortfilmer från skogarna utanför Stockholm där Greta Thunberg också fotograferades.

– Mattias och Iris har under lång tid arbetat för en förbättrad natur. Därför känns det väldigt roligt med de olika delar de bidrar med i här numret. Vi är väldigt nöjda med kombinationen av människorna och innehållet i vår första utgåva.

LÄS OCKSÅ: Skandinaviska Vogue lanserar digital flaggskeppsbutik – blir enda plats magasinet säljs på

Premiärnumret släpptes i går söndag. Martina Bonnier är i dag glad över att Vogue Scandinavia äntligen är i gång.

– Det känns omtumlande. Responsen från hela världen är enorm, det skrivs om oss i Schweiz, Indien och Korea. Man tycker att det är fantastiskt att vi gör något annorlunda och att vi försöker ställa om magasinet till en ny värld, säger Martina Bonnier, och syftar framför allt på det förpackningsprogram som Dagens Media tidigare har rapporterat om.

Förpackningsprogrammet innebär att den fysiska upplagan av Vogue Scandinavia enbart går att beställa online samt att tidningarna skickas ut i i återvinningsbara papperslådor i stället för i traditionella plastpåsar.

– På så sätt minskar vi vår miljöpåverkan från transporter till butik och retur av de utgåvor som inte säljs. Det har varit jättemycket jobb med att få allt detta till stånd, men för oss är det ändå bara en del av den stora satsning vi gör för planeten, säger hon och fortsätter:

– Just detta arbete var också en stor anledning till att Greta Thunberg ville medverka.

Foto: Vogue

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News