Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

"Man har väntat på denna affär"

Publicerad: 10 September 2014, 06:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:25

Annonsörerna påverkas inte av förra veckans stora förlagsaffär, tror flera printchefer.


I fredags kommunicerade Ica-gruppen att de hittat en köpare av ett av Sveriges största förlag – Forma Publishing Group, som tidigare hette Ica-förlaget. Köpare är Egmont Publishing, som därmed lägger ytterligare sex titlar – bland annat Icakuriren och Hus & Hem – till de omkring 100 som koncernen redan driver.

– Forma har ju varit till salu länge så man har ju gått och väntat på att denna affär ska blir klar, säger Starcoms printchef Anna Fröberg Eriksson.

Hon tror inte att annonsörerna kommer märka någon större skillnad, när Ica-gruppens förlagsverksamhet tonar bort och Egmont stärker portföljen

– Jag tror heller inte att det kommer bli någon direkt skillnad för oss köpare men det ska bli riktigt spännande att följa detta och se hur Egmont förvaltar allt som detta innebär. De titlar som framöver istället kommer att ingå i Egmont portfölj är väldigt bra titlar så på så sätt är det bara att gratulera Egmont. Det som känns mindre roligt är såklart ifall det kommer påverka Formas personal på något negativt sätt men det är ju alldeles för tidigt att börja spekulera i.

Fröberg Eriksson får medhåll från Maxus printchef Monica Tuominen.

– Att Ica-gruppen i försvinner är inte något vi funderar över direkt, vi köper ju målgrupper i dessa tidningstitlar för våra kunder, inte Ica-gruppen. Att Egmont stärker sin portfölj hoppas vi såklart blir en fördel för våra kunder, säger hon.

Ulrika Jangblad, printchef OMD, tror att Egmont – i och med sin tradition och kunskap inom tidskrifter – har stora möjligheter att stärka titlarna.

– Egmonts starka ekonomiska ställning gör att man både kommer kunna förvalta titlarna men även driva den utveckling som krävs för att möta det förändrade konsumtionsbeteendet hos konsumenten. Formas titlar kompletterar de lite smalare intressetitlarna som Egmont har på ett bra sätt och stärker även upp kvinno- och livsstilssegmentet hos Egmont.

Forma Publishing Group, med runt 100 medarbetare, driver även b2b-titlarna Icanyheter och Market. De köps av Ica-handlarnas förbund.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.