Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Magasinet Kvinna segrar över Plaza Kvinna

Publicerad: 5 Augusti 2013, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Magasinet Kvinna har inte plagierat Plaza Kvinna. Det har Marknadsdomstolen beslutat.


Ämnen i artikeln:

Vårt Nya FörlagPlaza KvinnaPlaza Publishing Group

Det var i våras som Plaza Publishing Group valde att stämma Vårt Nya Förlag i Marknadsdomstolen.

När det första numret av Magasinet Kvinna kom ut i butik i slutet av mars, var omslagsbilden på Malin Åkerman densamma som konkurrenten Plaza Kvinna använt ett par år tidigare.

Men Plaza Publishing Group reagerade främst på utseendet på logotypen och användningen av ordet ”kvinna”. Enligt förlaget var Magasinet Kvinna så pass lik Plaza Kvinna att det var "näst intill ett plagiat".

Enligt stämningsansökan ville Plaza Publishing Group förbjuda Vårt Nya Förlag att använda ordet ”kvinna” i titeln för Magasinet Kvinna. Dessutom ansåg förlaget att utgivningen utgjorde renommésnyltning.

Men nu har alltså Marknadsdomstolen beslutat att inte gå på Plaza Publishing Groups linje. Enligt domslutet har förlaget inte lyckats bevisa att tidskriftsköparna förknippar ordet ”kvinna” eller konkurrentens logotyp med just Plaza Kvinna. Ordet ”kvinna” används, enligt Marknadsdomstolen, heller inte för att särskilja Plaza Kvinna, utan är beskrivande för målgruppen.

Marknadsdomstolen beslutar dessutom att Plaza Publishing Group ska ersätta Vårt Nya Förlags rättegångskostnader med 200 000 kronor.

I juni försökte Plaza Publishing Group även att få Vårt Nya Förlags utgivningsbevis för Magasinet Kvinna indraget. Det kravet avslogs dock av PRV.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.