Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

LRF skrotar seglingstidning

Publicerad: 1 Oktober 2013, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Novembernumret blir det sista för LRF Medias sista kvarvarande båttidning – Segling.


Det var i maj som Dagens Media kunde berätta att LRF Media lagt ut sina tre båttitlar till försäljning. I dag bekräftade Egmont tidskrifter att man köper två av titlarna. Nu kan Dagens Media berätta att den tredje båttidningen, Segling, läggs ner.

– Tanken är att det nummer som kommer ut i november blir det sista, säger Ruben Jacobsson, vd på LRF Media till Dagens Media.

Beror nedläggningen på dålig lönsamhet?

– Egentligen är det inte så att den blöder, men vi har sagt tidigare att det här segmentet ska inte vi vara i, vi ska fokusera i andra områden, det är en del i en strategisk plan.

Karolina Roslund, förlagschef på LRF Media, säger att förlaget vill ha fullt fokus på sina kärnområden.

– Båtsegmentet i sin helhet passar inte in i den målgrupp vi vill adressera, det är den viktigaste anledningen, sen är det så att tidningen inte levt upp till lönsamhetsmålen. Det är en alldeles för osäker marknad.

Tidningen Segling har funnits sedan 1979 och förvärvades av LRF Media 2008.

– Det är alltid tråkigt att lägga ner en anrik tidning, säger Karolina Roslund.

Hur de tre medarbetarna på Segling påverkas är ännu okänt. Försäljningen av Båtnytt och Vi båtägare kommer däremot att innebära nedskärningar inom LRF Media.

– När vi säljer tidningar är det klart att vi måste vi måste se över vår overhead, och anpassa de kostnader vi har. Det handlar om alla avdelningar som inte är knutna till redaktionen. Men den här försäljningen är ganska marginell eftersom vi samtidigt lanserar en ny tidning, Äkta mat, säger Ruben Jacobsson och fortsätter:

– Det handlar om att gasa och bromsa, men det kommer att innebära att vi drar ner på personalstyrkan.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.