Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

LRF Media vänder till plus

Publicerad: 16 November 2016, 13:34
Uppdaterad: 16 November 2016, 13:46

LRF har vänt från minus 54 miljoner till plus 47 miljoner under årets första nio månader. Anledning ska enligt medieföretaget vara att de lyckats med annonsaffärerna. Samtidigt har LRF Media skrotat eller sålt flertalet tidskrifter det senaste året.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

”En viktig faktor för resultatframgången är att våra säljare har tydliga varumärken att jobba mot vilket genererar starka och relevanta annonsörer”, skriver LRF Media i ett pressmeddelande.

I början av 2016 kunde Dagens Media berättade att då förlusttyngda LRF Media ämnade sälja alla sina magasin. Nio av dem såldes senare till Bonnier, fem titlar såldes till Svenska Media. Dessförinnan, 2013, såldes fem titlar till Aller Media.

Avyttringarna innebar samtidigt stora personalbesparingar när titlarna bytte ägare.

I portföljen i dag finns Land, Land Lantbruk med Skogsland, Lantmannen och ATL med tillhörande webbplatser.´

Och titelbantningen har gett effekt. En förklaring är att LRF Media positionerat sig som nischat förlag inom det ”gröna näringslivet”.

– Att vi har kunnat positionera oss som ett nischat förlag inom det gröna näringslivet gör att vi blir mer relevanta för annonsörer. Annonsörerna vill alltid veta exakt vilka de ska nå med sina annonser. Det gäller att hitta en bra matchning mellan varumärkena, annonsörerna samt målgruppen så att läsaren får en positiv annonsupplevelse som ger mervärde, säger Kristina Tellander, försäljningschef på LRF Media, i ett pressmeddelande.

– Den viktigaste orsaken till det goda resultatet är att nischat oss och att vi fått ner kostnaderna efter de omfattande förändringar som vi genomfört. En annan förklaring är att intäkterna, och då främst annonsintäkterna, överträffat budget och prognoser, kommenterar Ann Henriksson, vd LRF Media.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev