Tidskrifter
LRF Media skrotar hästtidning
Publicerad: 14 oktober 2014, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Räckvidden är nästan halverad för Hästmagazinet – LRF Media lägger ner tidningen.
Ämnen i artikeln:
LRF MediaTidningen Hästmagazinet har funnits i 13 år, och som mest haft en räckvidd på 66 000 läsare.
– Det var innan LRF media köpte ut oss, då gav vi även ut tidningen Bra hund, så köparen fick två titlar. Sen har räckvidden legat ett bra tag på 50 000, sen har vi tappat och den har nu på slutet legat på 38 000. Så det är ett affärsmässigt riktigt beslut av LRF Media, men det är såklart tråkigt – Hästmagazinet har en stark position och är ett starkt varumärke, säger Robert Solin, ansvarig utgivare, till Dagens Media.
Sista numret kommer den 19 december i år. Enligt Solin för nu LRF Media diskussioner med intressenter om att därefter ta över verksamheten, då sannolikt bara som en framtida digital satsning.
– Det förs diskussioner med externa intressenter, men inget är klart. Hästmagazinet kommer i alla fall inte leva vidare i LRF Medias regi, säger Robert Solin.
Senaste åren har svensk hästsport haft stora sportsliga framgångar. Rolf-Göran Bengtsson har till exempel vunnit två OS-medaljer och fyra EM-medaljer som tävlingsryttare. Men de sportsliga framgångarna har inte lett till ökat medlemsantal i Svenska Ridsportförbundet. För tio år sedan hade förbundet 200 000 medlemmar, nu är siffran 150 000.
– En fjärdedel har försvunnit. Samtidigt är hästtidningsmarknaden extremt konkurrensutsatt. Det är väldigt många aktörer, och några med väldigt god kassa. Det pressar annonspriset nedåt. Det är en mogen marknad, och det är inte förvånande att några inte längre klarar av den. Min bedömning är att detta kommer att fortsätta, det är bara att kolla siffrorna i boksluten.
Varför har vissa titlar en väldigt god kassa?
– Det är privata finansiärer som chippar in extremt mycket kapital. Sen görs även en del av tidningarna som rena källarprodukter. Med extremt små budgetar. Så vi har konkurrerat med tidningar med väldigt stora och väldigt små budgetar. Och hästsport har alltså inte varit en tillväxtbransch på länge, även om det rent sportsligt aldrig gått så bra som nu.