Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

LRF Media-koncernen ökar vinsten

Publicerad: 16 mars 2022, 14:01

LRF Medias vd Ann Henriksson tillsammans med Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media och vd för LRF Medias dotterbolag Ehandel.

Foto: LRF Media

Resultatet (ebit) för LRF Media-koncernen 2021 landar på 24 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

LRF Media-koncernen, där LRF Media med varumärken som ATL, Lantmannen, Land och Land Lantbruk samt dotterbolagen Brid, Brath, Ehandel.se med flera ingår, gjorde 2021 ett ebit-resultat om 24 miljoner kronor. Samtidigt låg omsättningen på 312 miljoner kronor, att jämföra med 301 miljoner kronor året innan.

– Ett fantastiskt resultat, igen. Att vi för sjätte året i rad kan leverera vinst, och dessutom på hela 24 miljoner kronor, visar tydligt att vi har en stabil affär och en stark och hållbar strategi framåt, säger vd:n Ann Henriksson i ett pressmeddelande.

Men även om mediehuset, enligt ett pressmeddelande, slagit sin egen budget samt är nöjd med resultaten från såväl annons- som prenumerationssidan så flaggas för att de höjda papperspriserna pressar.

– Samtidigt så ser vi nya utmaningar med papperspriser som ökar med omkring 50 procent och höga distributionskostnader. Den strukturella förändringen i mediebranschen kräver också fortsatt transformation.

En av de delar av koncernen som det har gått bäst för under 2021 är Ehandel.se. Där ökar tillväxten med 62 procent. Även det digitala marknadsföringsbolaget Brath gör ett bra år och redovisar en uppgång på 29 procent. Och mediehusets satsning på e-handel kommer att fortsätta, enligt vd:n.

– Vi investerade till exempel nyligen i företaget Easy Peasy som gör det möjligt för e-handlare att sälja produktförsäkringar till sina kunder. Samtidigt lanserade vi Ehandel Growth för att tydliggöra vår avsikt att investera i fler företag som skapar värde för e-handlare, säger Ann Henriksson.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev