Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Lägger ansvar på byrån

DAGENS MEDIA, NR 18. Mediebyråerna larmar om bristande transparens – men annonsörerna tar situationen med ro.


Publicerad: 30 November 2018, 06:37
Uppdaterad: 30 November 2018, 06:37

Ämnen i artikeln:

Dagens MediaGDPR

På bild: Tero Marjamäki, Sveriges Annonsörer, Claes Pellvik, Ving, samt Lisa Palm Danielsson på McDonalds.

Foto: Janne Næss/Dagens Media

GDPR har gjort att svenska publicister valt att stoppa flera tredjepartsaktörer som mäter kampanjernas effekt. Mediebyråerna menar att transparensen har blivit sämre och att deras arbete försvårats sedan 25 maj när det kommer till att verifiera köpen och få en helhetsbild över hur väl kampanjerna går. 

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, säger dock att frågan inte varit fullt så het bland annonsörerna, samtidigt som han framhäver att transparens i medieköp är viktigt och drar paralleller till hur Unilever och Procter & Gamble agerat tidigare. 

– De har sett över sina investeringar när det exemplevis kommer till ad frauds och viewability, vilket hänger samman med att de vill få valuta för sina pengar, säger han. 

Läs del 3 i Dagens Medias stora special med rubriken "Kallt krig om data", i det senaste numret av magasinet där även Claes Pellvik på Ving och Lisa Palm Danielsson på McDonalds uttalar sig om transparensen efter GDPR. 

Är du inte prenumerant? Här tecknar du dig för en prenumeration.  

Ämnen i artikeln:

Dagens MediaGDPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.