Kungafamiljen lyfte tidningen S

Med kungafamiljen som dragplåster ökade kändistidningen S sin försäljning med 30 procent. Nu ska tidningen satsa på mer hovbevakning.

Det var i mars i år som Petra Lindell, tidigare redaktionschef på Svensk Damtidning, tillträdde som ny chefredaktör för kändistidningen S.

S hade då en motig lansering bakom sig, men nu verkar den Bonnier-ägda kändistidningen ha fått vind i seglen.

Det förra numret av kändistidningen kom ut för två veckor sedan och är det bäst säljande numret sedan Petra Lindell tillträdde. Anledningen – att prins Daniel, kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle var på framsidan.

– Att vi ökar så pass mycket är helt fantastiskt, säger hon till dagensmedia.se.

Några exakta siffror vill Petra Lindell däremot inte presentera.

– Vi är inte med i TS så jag kan tyvärr inte berätta det. Men vi ökar sakta men säkert och det känns jätteroligt att vi är på rätt väg.

Petra Lindell berättar också att tidningen ska satsa mer på hovbevakningen i framtiden.

– Vi ska öka andelen kungligt eftersom att det bevisligen säljer bra. Vi har testat en del olika saker sedan jag tillträdde och märker tydligt att det kungliga verkligen fungerar. Därför fortsätter vi på det spåret.

Det låter som att ni närmar er Svensk Damtidning?

– Ja och det är väl ingen slump eftersom att jag har varit där i så många år.

Finns det utrymme för ännu en till tidning som fokuserar så mycket på hovet?

– Ja det finns det absolut. Det märker vi också på försäljningen.

Enligt den senaste Orvestomätningen hade tidningen S en räckvidd på 77 000 läsare. Det är betydligt färre än konkurrenterna.

Dante Thomsen

Publicerad 2012-06-01 11.02Uppdaterad 2015-12-06 14.20

Dela artikeln: