Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Kungabebisen lyfter kändistidningarna

Publicerad: 24 Augusti 2011, 05:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:32

På Svensk Damtidning har man märkt av ett ökat intresse från annonsörerna. Men nyheten om en kungabebis har gett tidningarna en skjuts även på andra sätt.


Ämnen i artikeln:

Hänt ExtraSe HörSvensk Damtidning

Bo Liljeberg, chefredaktör på Hänt Extra, har sett ett ökat intresse för kungafamiljen sedan i våras.

– Det har funnits en hype, det har varit folks stora snackis. Folk har längtat lika länge efter detta som Victoria och Daniel. Väldigt många vecko- och kändistidningar har under sommaren och även tidigare haft ett fokus på kungafamiljen, säger han.

Detta intresse har även påverkat tidningens inriktning.

­– Positionerna förändras. Fler blev intresserade och vår tidning fick en ny publik. Vi hade inte fokus på kungafamiljen innan så det är nytt, säger Bo Liljeberg.

Även Rolf Qvale, redaktionschef på Se & Hör, tror att bebisen kommer att påverka tidningen. Han håller sig dock mer avvaktande till hur det kommer att utvecklas.

– Det påverkar kanske i framtiden. Vi kommer ju att följa Victorias växande mage, födseln, de första bilderna från Haga och så vidare. Sedan är det möjligt att det kommer att påverka annonsmässigt också, vi har hört från Svensk Damtidning att det har gjort det där, säger han.

Chefredaktören på Svensk Damtidning, Karin Lennmor, bekräftar detta – och berättar att hon även har förväntningar på ökade upplagor.

– Det har påverkat annonsmässigt väldigt mycket. Samma dag så blev det telefonkö till annonsavdelningen. Vad gäller upplagor så ökade vi med 27 procent under förra årets bröllop så det ska vi kunna göra nu också. Vi vet att det kommer att gå jättebra för tidningen, både fram till födseln och vidare. Vi har redan haft besöksrekord på webben.

 Även Bo Liljeberg tror att intresset för kungafamiljen kommer att öka upplagan ytterligare.

– Detta fokus på kungafamiljen har varit väldigt bra för oss. Jag inbillar mig att bebisen kommer att påverka upplagan vidare. Det kommer i varje fall inte att påverka negativt. Gemene man tycker att det här är kul.

Att läsarna tycker att nyheten är kul är något som Svensk damtidning fått uppleva på första parkett.

– Vi har fått prinsesstårtor skickade till oss.  Så är det ofta när det är roliga tilldragelser att folk vill gratulera oss.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.