Få hela storyn
Starta din prenumeration
Tidskrifter
Publicerad: 28 Februari 2013, 14:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54
I mars lanseras Metro Mode – ett gratis modemagasin som riktar sig till unga stortadskvinnor. Men i modesegmentet är det redan trångt och samtliga titlar tappar i upplaga.
Malin Lundberg, chefredaktör på modemagasinet Plaza Kvinna som riktar sig till "trendmedvetna" kvinnor i åldern 25– 40 år räds inte konkurrensen från uppstickaren.
– Vi ser väl egentligen bara positivt på det. Det är alltid bra med konkurrens även om vi inte ser Metro Mode som någon direktkonkurrent.
Metro Mode kommer att tryckas i en upplaga om 40 000 exemplar och ska skickas ut gratis till utvalda hushåll och företag.
Hur ser du på konkurrensen inom modesegmentet?
– För oss är läget väldigt stabilt och det är bara bra med fler aktörer som ökar det allmänna intresset för mode. Det vinner vi på i längden, säger Malin Lundberg.
Enligt den senaste Orvestomätningen minskade Plaza Kvinnas räckvidd med nästan 19 procent jämfört med föregående år. Mätningen tyder på en nedgång för samtliga tidskrifter i segmentet "tjej/kvinna", förutom tidningen "M" som ökade sin räckvidd. Tidningen skiljer sig dock från övriga i segmentet, då den riktar sig mot en äldre målgrupp.
Linda Öhrn Lernström som är chefredaktör för Veckorevyn tror att uppstickaren kan få det svårt på den redan täta modemarknaden.
– Det är tufft, helt klart. Men gör man en bra produkt som fyller läsarnas behov och attraherar annonsörerna så finns det nog kanske utrymme, säger hon.
Hur tror du att en gratis modetidning kommer lyckas?
– Det ska bli spännande att se vad deras USP är. När man saknar inkomster från lösnummer och prenumeranter så gäller det ju att göra en kvalitativ och innovativ produkt som kan dra in annonspengar. Jag tror inte att man kan räkna med att en stor spridning automatiskt genererar i en massa annonspengar, säger Linda Öhrn Lernström
Sebastian Parkkila
Helen Preutz