Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Tidskrifter

Konkurrenterna oense om Icon

Café tycker att den är lik Filter. Men Filter tycker tvärtom. Tobias Regnell och Markus Kylén recenserar Bonniers storsatsning Icon.


Publicerad 2011-09-23 12:08

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:

I veckan landade det första numret av Bonniers prestigeprojekt Icon i landets pressbyråbutiker.

Bonnier har tidigare sagt att tidningen ska rikta sig till de som ”växt ifrån Café”.

Markus Kylén, vikarierande chefredaktör på Café, tycker dock att tidningen i första hand slåss om läsare och annonsörer med en annan tidning.

– Deras publisher utlovade ”en äldre Café”, för män mellan 30 och 50 år, tidigare i våras. Men redaktionen har uppenbarligen tweakat Icon åt ett helt annat håll sedan dess: Till en reportagetidning med kristallklara unisexkonturer, i samma kvarter som Filter. På behörigt avstånd från Café, kort sagt – både annons- och läsarmässigt, säger han till dagensmedia.se.

Han berömmer Icon för gott hantverk.

– Stort, varmt grattis till Icons chefredaktörsduo, mina vänner Peter och Joel. Överlag mycket gott tidningshantverk i premiärnumret, med utmärkta fotografer och skribenter. Som korrekturfascist gläds jag extra mycket åt den fina redigeringen; har inte hittat ett enda felvänt citattecken så här långt.

Tobias Regnell, en av grundarna till Filter, håller dock inte alls med om att Icon är lik Filter.

– Tvärtemot Café tycker jag att slutresultatet ligger närmare en mogen Café än en Filter. De har valt en mix som är mer annonsörsanpassad, med lite res, lite mode och mer framgångssagor.

Vad tycker du om tidningens kvalitet?

– Den första känslan är att tidningen är väldigt välgjord i formen. Texterna är också välgjorda, men de kanske saknar det där sista lilla bettet.

Tidningen kostar 89 kronor, är det för dyrt?

– Får vår del är det ett spännande experiment att följa, lyckas de är det intressant. Jag har hört signaler från Bonnier att prissättningen ska spegla den exklusiva touch som Bonnier vill att Icon ska ha. Det är spännande tänkt, men det krävs att innehållet i varje nummer också lever upp till priset.

– Som privatperson kan jag tycka att det är lite dyrt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.