Tidskrifter
Knapp vinst för Slitz förlag
Publicerad: 10 augusti 2010, 14:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43
Förlaget bakom grabbtidningen Slitz tappade 5 miljoner kronor i intäkter mellan 2008 och 2009.
Ämnen i artikeln:
SlitzMS
Martin Schori
Förlaget MDM Media, som ägs av Slitz-grundaren Mats Drougge, ger numer ut tidningarna Slitz och Man.
Under 2009, som var svårt för de flesta magasinen, sjönk intäkterna rejält. De nästan 22 miljoner kronorna som MDM drog in under 2008 förvandlades till knappt 17 miljoner, enligt det senaste bokslutet.
Samtidigt drog förlaget ned på kostnaderna rejält och vände till vinst. Rörelseresultatet 2009 landade på 66 570 kronor, jämfört med en rörelseförlust på 754 000 kronor år 2008.
Antalet anställda var under perioden tre, ned från fem föregående år.
Slitz har likt de flesta andra titlar i grabbtidningssegmentet tappat en stor del av sin läsekrets de senaste åren. För fyra år sedan hade Slitz en räckvidd på 207 000 exemplar. Nu är siffran 113 000.