Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Klassiska Bilar trycker på gasen

Publicerad: 17 November 2010, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Nästa år ökar Teknikens Värld utgivningen av Klassiska Bilar och ger ut sex nummer. ”Den har tagits emot bra av våra läsare”, säger Marcus Engström, redaktionschef på Teknikens Värld.


Klassiska Bilar, som ges ut av Bonnier-ägda biltidningen Teknikens Värld, ökar nästa år utgivningstakten från två till sex nummer per år.

– Vi tycker helt enkelt att vi har en bra tidning som borde komma ut oftare, säger Marcus Engström, redaktionschef på Teknikens Värld, och fortsätter:

– Den har tagits emot bra av våra läsare och förhoppningsvis har vi så pass många läsare så att det bär sig att ge ut fler nummer.

Andra, konkurrerande titlar på marknaden i dag är bland andra Klassiker och Classic Motor. Tidningar som Marcus Engström berömmer för att ha skapat en nisch.

– Men nu vill vi också ge oss in i den, och vi hoppas på att kunna göra det på många sätt bättre än dem, säger han.

Det som skiljer Klassiska Bilar från konkurrenterna är, menar Marcus Engström, att redaktionen alltid kör med bilarna som de skriver om.

– Sedan har Teknikens Värld funnits sedan 1948, så vi har en otrolig stor kunskap på redaktionen, och även ett gigantiskt arkiv med fakta om alla gamla bilar.

Hur stor del av tidningen kommer att vara annonsfinansierat?

– Extremt lite. Det är inte helt lätt att sälja annonser till en ny produkt. Vi hade två annonser i det första numret. Vi lever främst på läsarna.

Tidningen, som har en upplaga på cirka 20 000 exemplar, bygger främst på lösnummerförsäljning och prenumerationer.

Lösnummerpriset kommer att ligga på 69 kronor.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.