Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Kerstin Neld: ”Vi har tagit digitala kliv under pandemin”

Publicerad: 7 januari 2021, 06:32

Kerstin Neld är vd för Sveriges tidskrifter.

Foto: Sveriges tidskrifter + Dagens Media (montage)

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Kerstin Neld, vd för Sveriges tidskrifter, anser att tidskriftsbranschen tagit stora digital kliv under pandemin. Samtidigt har regeringens stödpaket diskriminerat merparten av tidskrifterna, anser hon.


Ämnen i artikeln:

Kerstin NeldSveriges TidskrifterNyårsfrågan

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Att när branschen måste, så går det faktiskt snabbt att ställa om. Både vi och våra medlemmar har tagit kliv framåt i en ytterligare digitalisering av våra arbetssätt. Det var viktigt och kommer att ha stor betydelse även efter pandemin.

– Det blev också tydligt för oss att när våra politiker pratar om att värna medier och mediernas betydelse för demokratin, så menar de egentligen nyhetsjournalistiken. När mediepolitiken formas, så handlar det om dagspress och public service. 

– De stödpaket som har lags fram har diskriminerat det stora flertalet av våra medlemmar. Det råder en okunskap hos många politiker kring tidskrifternas roll i det nya medielandskapet, och lärdomen är att vi måste fortsätta att upplysa om det och ytterligare intensifiera vårt lobbyingarbete.

 

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Självklart var det initialt tufft även för oss att ställa om och inte ställa in. Vi ställde bara in ett event alldeles i början av pandemin, efter det har vi till och med nått flera i branschen, men på nya sätt. Det har varit jobbigt att ta del av många medlemmars svåra situation. De som är annons- och eventberoende i sina affärsmodeller har det verkligen inte lätt. 

– Den allra tuffast matchen har varit den om returspappers-förordningen. Tidningsbranschen riskerade att få kostnader för närmare en halv miljard årligen när vi, via producentansvaret, skulle belastas med kostnaderna för ett nytt hushållsnära insamlingssystem av returpapper. Vi har haft otroligt många politikermöten kring detta, för att förklara vilken katastrof detta skulle innebära för det fria ordet och det demokratiska samtalet – det skulle lett till massneddragningar av utgåvor och nedläggningar av titlar.

– Det var en första stor seger när vår kulturminister före sommaren deklarerade att producentansvaret för tidningspapper skulle avskaffas. Det formella beslutet är ännu inte fattat, men våra politiker har förstått frågan och visat sitt stöd för oss. Nu väntar vi på, och har blivit lovade, ett beslut i frågan före jul.

 

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Utvecklingen av pandemin kommer naturligtvis vara helt avgörande. Men med hopp om ett fungerande vaccin, så tror jag att vår nya vardag efter pandemin kommer att ta form, en jobbvardag där vi tar med oss lärdomarna som vi fått under pandemin med digitala möten, färre resor, en ökad digital kunskap hos alla. Samtidigt kommer vi att älska att kunna ses fysiskt igen, Vilka fantastiska event det kommer att bli andra halvan av 2021! 

– Konsumenterna har sökt sig till journalistiken under pandemin. Det är verkligen en möjlighet att fortsätta ta vara på , både analogt och digitalt. Från rapporter vi tagit fram under året, vet vi att tidskriftsbranschen står i startgroparna på riktigt när det gäller satsningen på digitala läsarintäkter. Det kommer att definiera vårt 2021. 

– Senaste IRM rapporten var smått historisk. För första gånger rapporterade vår bransch mer digitala annonsintäkter än analoga. Men annonsmarknaden är tuff, mest beroende på nätjättarna och deras dominerande position. Därför är det bra att EU verkligen kommer att fokusera på det, de kommande två åren för att förbättra marknadens spelregler genom att nätjättarnas marknadsmakt minskar. Bland nackdelarna finns risken att riktad reklam (targeting) begränsas.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.