Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Kerstin Neld: ”Om det är något mediebranschen behöver är det samarbeten över gränserna”

Publicerad: 27 December 2019, 12:00

Kerstin Neld lyfter Dagens Arbetes och Expressens gemensamma granskning om att anställda väktare vid de stora vaktbolagen hade kopplingar till nazism som årets viktigaste publicering.

Att möta en förändrad mediekonsumtion i kombination med vikande annonsintäkter och stigande kostnader har varit och kommer fortsätta vara den största utmaningen, säger Kerstin Neld på Sveriges Tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterKerstin Neld

Hot mot journalister, lobbying och nätjättarnas dominans. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Kerstin Neld är vd för Sveriges Tidskrifter. 

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Jag måste få välja tre händelser:

1) Att digitalmomsen äntligen sänktes den 1 juli, efter åtta år av lobbying inom EU och här hemma. Våra politiker såg till att Sverige var ett av de länder inom EU som snabbast införde denna teknikneutrala moms efter att EU öppnat för möjligheten.  

2) Att EU röstade igenom upphovsrättsdirektivet med en ”publishers right” under våren...

3) ... samt att vi i mediebranschen kunde besluta om att bilda en Medieombudsman, och därmed initiera ett utvidgat medieetiskt system.

Årets tuffaste utmaning?

– Hela vår bransch genomgår en stor omställning där vikande intäkter lett till kostnadsbesparingar och i vissa fall uppsägningar. Att möta en förändrad mediekonsumtion i kombination med vikande annonsintäkter och stigande kostnader har varit och kommer att fortsätta vara den största utmaningen. Samtidigt finns det många exempel på hur både traditionella och nya aktörer växer och utvecklar branschen. Att en podcast kan vinna Tidskriftspriset i kategorin Årets digitala tidskrift fackpress säger en del om vår bransch förnyelse och väg mot att verkligen bli ”multi channel”.

Årets viktigaste publicering? 

– Dagens Arbetes och Expressens gemensamma publicering om att anställda väktare vid de stora vaktbolagen hade kopplingar till högerextremism, nazism och våldsbrott. Vi lever med att vår ordförande Helle Klein, måste ha livvakter vid sin sida på grund av den hat- och hotkultur som råder på nätet. Ofta, ofta drabbar det just journalister. Det visade sig att en av Helles egna livvakter var en av dem. På fritiden hotade och hatade han i princip allt det som hon själv står för.

Men på den positiva sidan visar den här publiceringen hur en tidskrift och en dagstidning kan samarbeta och stärka varandras publiceringar. Om det är något vi i mediebranschen behöver är det samarbeten över redaktions- och förlagsgränserna.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år? 

– Vi kommer att få se en fortsatt debatt kring nätjättarnas dominans och påverkan på samhället och politiken samt även om hur deras bolagskonstruktioner innebär extremt låg beskattning i de länder där de är verksamma. Detta är något som slår hårt mot lokala medieaktörer. 

För tidskrifterna innebär nästa år en fortsatt omställning med fler nya initiativ men antagligen också fler sammanslagningar, effektiviseringar och stora utmaningar i att behålla en befintlig affär och målgrupp men samtidigt utveckla sitt erbjudande. 2020 blir det ”upp till bevis” både för nätjättarna och för tidskrifterna.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.