Kattis & Co skrotas

Forma Magazine lägger ned sin titel Kattis & Co.

– Vi har inte nått tillräckligt stor upplaga och räckvidd och inte tillräckligt snabbt. Vi ser inga möjligheter att göra det och därför är det bättre att avveckla, säger Forma Magazines vd Maria Croon till dagensmedia.se.

Kattis & Co lanserades våren 2009 och omfattade även ett tv-program i TV4 samt en sajt, ett flerplattformskoncept som även Bonnier testade på med "Leilas" samt med varumärket "Misstänkt".

– Jag är glad och stolt över det där flerpartssamarbetet med Kattis som bärare i alla kanaler. Tv-programmet stod själv som affär och har tyvärr inte smittat av sig på tidningen, det var mer konceptuellt, säger Maria Croon.

Hur många tjänster berörs?

– Vi avvecklar hela redaktionen och går enligt LAS. Men runt åtta tjänster berörs.

Tidningen, som var ett klassiskt månadsmagasin, handlade främst om relationer och möten. Att den nu läggs ned är ett hårt slag mot Forma, som hade höga ambitioner med tidningen.

- Det här är en väldigt stor satsning för oss och målet är att tidningen ska ta en marknadsledande position, sa Maria Croon till dagensmedia.se vid lanseringen.

Enligt Maria Croon låg upplagan på 34 700 exemplar vid nedläggningen. Det sista numret ges ut i juli.

Martin Schori

Publicerad 2011-05-26 12.14Uppdaterad 2015-12-06 15.09

Ämnen i artikeln: