Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Kändistidningarna står starka i dyster mätning

Publicerad: 2 Februari 2011, 22:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Kändistidningarna - och dess motpol Filter - är några av vinnarna i en ganska negativ Orvesto-mätning.


Årets tredje Orvesto-mätning är dyster läsning för de flesta förlagen.

Men det finns naturligtvis undantag.

Precis som i tidigare räckviddsmätningar står kändistidningarna starka och ingen av titlarna i segmentet har tappat läsare, enligt undersökningen. Bäst går Svensk Damtidning, som ökar 8 procent.

Bland vinnarna finns magasinet Filter, som ökar från 39 000 till 70 000 läsare – eller närmare 80 procent. Andra som gått starkt framåt är Aktiv Träning, Språktidningen, Lantliv, samt kundtidningarna Buffé och Mersmak.

Även hyfsat nya Kattis & Co vinner nya läsare.

Det gör också historietidningarna, som blir allt populärare. Här finns också en nykomling i Militär Historia, som efter ett förvärv ges ut av LRF Media. Tidningen har 58 000 läsare, enligt mätningen, vilket är lägst av alla i segmentet.

Förlorare finns det fler av. I princip hela dam- och tjejtidningssegmentet tappar läsare och Sofis Mode, Frida, DV Mode, Solo och Cosmopolitan backar alla med tvåsiffriga tal. Detta samtidigt som flera nya stora lanseringar inom modenischen väntar.

Killtidningarna, som gått kräftgång i de senaste mätningarna, visar blandade resultat. Slitz och Café fortsätter att backa medan King lyckats öka sitt läsande.

Tidningen Vi, Goal och Föräldrar & Barn Gravid är andra titlar som läsarna sviker.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september-31 december och totalt var det 14 900 personer i åldrarna 15-79 år som deltog i mätningen.

Räckviddssiffror finns i pdf:en i spalten till höger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.