Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Kalle Anrell ny chefredaktör för Telekom Idag

Publicerad: 24 Augusti 2017, 08:02
Uppdaterad: 24 Augusti 2017, 08:12

Kalle Anrell blev Ny Tekniks redaktionschef 2013.

Ny Tekniks tf. chefredaktör Kalle Anrell byter jobb efter snart ett decennium på tidningen.


Kalle Anrells resa på Ny Teknik tog sin början när han gick in som redigerare på tidningen för knappt tio år sedan. Teknikintresset på den tiden beskriver han som måttligt. Det är emellertid något som har kommit att förändras med åren.

–Jag har alltid haft ett prylintresse, men Ny Teknik har ju varit en skola. Intresset har blivit mer ”hardcore”. Det handlar inte längre bara om roliga knappar och nya mobiler, utan en fördjupad förståelse för hur allt fungerar och vad som är nästa steg i utvecklingen, säger han till Dagens Media.

Hur har Ny Teknik förändrats under din tid på tidningen?

– Jag blev redaktionschef 2013. Vi har jobbat mycket med digitaliseringen och att ta fram former för digitalt berättande. De stora bitarna har varit att flytta redaktionell kompetens och fokus till att bli mer digitala. Som chefredaktör har jag även ändrat mycket i papperstidningen. Vi ville bli mer berättande och fördjupande – ta de stora greppen och förklara vilka som är de viktigaste tekniktrenderna och hur de kommer att påverka våra läsare, som är ingenjörer och de som ska genomföra de här förändringarna.

Vad har varit roligast?

– Alla duktiga journalister som har jobbat här under åren och som har lärt mig väldigt mycket, både om journalistik och teknik.

Och tuffast?

– Vi har gjort väldigt stora neddragningar. Förra året bytte vi ut i princip hela redaktionen och byggde upp en helt ny redaktion. Det var så klart tufft att göra när man är en tidning som har större räckvidd än Dagens Industri.

Vad tar du med dig härifrån in i ditt nästa uppdrag?

– Jag har lärt mig hur man gör bra digital journalistik, hur man förflyttar en redaktion och hur man jobbar med att nå ut med sin journalistik på ett annat sätt via sociala medier. Också alla nya sätt som medierna ska ta betalt med event och seminarium. Det är något jag kommer jobba med att utveckla även på nästa ställe.

Vad var det som lockade med Telekom Idag?

– Jag tycker telekom och digitaliseringen är det kanske mest spännande teknikområdet. Det ska också bli roligt att jobba lite mer nischat och få grotta ned sig mer i ett specifikt område. Det lockade väldigt mycket. Dessutom tycker jag det ska bli roligt att jobba i ett mindre företag med lite snabbare beslutsvägar, och så tycker jag att det är dags att byta jobb efter så många år.

Vad kommer du sakna mest?

– Kollegorna, och det otroligt stora genomslag som Ny Teknik har i tekniksverige. Jag kommer sakna läsarna. De är extremt kunniga och väldigt måna om att allting ska bli rätt. De är väldigt engagerade. Jag kommer också sakna att vara större än Dagens Industri. Telekom Idag har en bit dit.

"Ska utveckla affären"

Anders Pauser är vd på förlagshuset Nordreportern som ger ut Telekom Idag. Han förklarar att förlaget, efter att ha haft en ganska ung chefredaktör senast på tidningen, letade efter någon med lite mer erfarenhet och med en stor förståelse för branschen och de frågeställningar den står inför.

– Vi hade tur att kunna rekrytera Kalle. Det är inte så många som är på den nivån och har den här djupa förståelsen för branschen och teknikutvecklingen. Dessutom verkar han vara en väldigt sympatisk person som dessutom har lett Ny Teknik som chefredaktör och som redaktionschef dessförinnan.

Vad har ni för planer för tidningen?

– Vi kommer bland annat att utveckla ett antal kringprodukter till tidningen i olika kategorier. Vi har gjort en del försöksballonger och kommer säkert att göra fler. Marknaden är ganska intressant just nu och vi är trots allt ganska ensamma. Det känns spännande att börja utveckla affären tillsammans med Kalle.

Kalle Anrell tillträder som chefredaktör på Telekom Idag den 4 september.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.