Jubel hos skvallerpressen

2012-02-23 12:52 Rebecka Lindberg  

Svensk Damtidning och tidningen S räknar med stora upplageökningar. Medan Hänt Extra inte alls ser någon prinsess-effekt.

– Jag räknar kallt med att öka upplagan på nästa nummer med 30 procent, säger Svensk Damtidnings chefredaktör Karin Lennmor till dagensmedia.se.

Det är inte bara läsarnas intresse för tidningen som ökar med anledning prinsessans födelse, utan även annonsörernas, säger hon.

– Vi har till och med fått tacka nej till annonsörer. Det är både en tråkig och angenäm situation, säger Karin Lennmor.

Karin Lennmor ser framför allt en ökning annonsörer inom bebisprodukter.

– Stora inköp till bebisar, som barnvagn, görs ofta av mor- och farföräldrar och det är de som är vår målgrupp, säger Karin Lennmor.

Även tidningen S har märkt av det ökade intresset kring kungafamiljen.

– Vi har väntat på det här sedan i augusti. Precis som all annan veckopress kommer vi ge det här stort utrymme med mycket bilder. Det här är något många vill ha och som sparas, säger Pamela Andersson, chefredaktör på tidningen S.

Även hon har märkt av ett ökat intresse från annonsörer och berättar att många hört av sig och frågat när deras stora bebis-nummer kommer.

– Vi sitter i förhandlingar i dag att göra något innan nästa nummer, som givetvis blir en stor bebis-special, om två veckor, säger Pamela Andersson.

Hänt Extra skickade sitt nya nummer till tryck igår och hann inte få med nyheten.

– Det var olyckligt för oss. Men det spelar i och för sig ingen roll. Det här är en nyhet för snabbare medier, etermedier och framför allt kvällspressen, säger Jan Bard, redaktionschef på Hänt Extra.

Han tror de kommer få det svårt att hitta någon ny vinkel på nyheten till nästa nummer.

På Se & Hör har man dock lyckats tajma utgivningen bättre – och håller just nu på att lämna tidningen till tryck.

– Visst, lite fler lösnummer kommer vi sälja nu när intresset är så gigantiskt, säger hon och fortsätter:

– Men det är fantastiskt roligt och det kommer bli många mysiga reportage och gulliga bebisbilder framöver. Det är en otroligt folklig händelse.

Nästa nummer av Svensk Damtidning handlar i princip bara om den lilla prinsessan. Chefredaktören Karin Lennmor tror inte att de kommer behöva använda sig av paparazzibilder utan förväntar sig att de får bilder från Hovet inom några dagar.

– Bara det att Daniel själv höll en presskonferens i morse visar hur mediala de är. Vi ska inte vara närgångna utan respektera den lilla familjen, säger hon.

2010, året då Victoria och Daniels gifte sig, ökade intresset för kungafamiljen och Svensk Damtidning ökade upplagan 10 procent.

Rebecka Lindberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt