Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Jonna Bergh och Elin Kling lanserar nytt modemagasin

Publicerad: 23 November 2010, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Jonna Bergh Wahlström och Elin Kling bekräftar. De är Bonniers nya magasin-duo i kampen om modeläsarna.


Ämnen i artikeln:

Style ByElin KlingBonnier Tidskrifter

Det har tidigare spekulerats om en tidning signerad Jonna Bergh Wahlström och Elin Kling. Men båda har lagt locket på.

Nu bekräftar Jonna Bergh Wahlström att ett nytt magasin från Bonnier Tidskrifter, under arbetsnamnet ”Style by”, ska nå tidningshyllorna i mars 2011.

– Vi har inte låst oss vid någon titel utan precis börjat arbetet med tidningen. Det är inte så jättemycket som är bestämt än, säger Jonna Bergh Wahlström som blir chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mycket ska kretsa kring modeprofilen Elin Kling – som driver bloggen ”Style by Kling" hos koncernsystern TV4.

– Hon ska fronta tidningen, men vara mycket mer än ett ansikte utåt precis som Amelia har gjort. För modesegmentet är det ett nytt sätt att jobba på, säger Jonna Bergh Wahlström.

Greppet har dock vissa likheter med Aftonbladets modebilaga ”Sofis Mode”.

Elin Kling ska arbeta som ”creative director” för magasinet. En tjänst som är på 50 procent vilket ska tillåta henne att fortsätta med sina övriga engagemang.

Jonna Bergh Wahlström har sedan Glamour skrotades jobbat med hemliga projekt inom Bonnier Tidskrifter.

Spekulationer har gjort gällande att hon skulle vara klar som ny chefredaktör för Damernas värld – vilket alltså inte stämmer.

– Min väldigt roliga uppgift blir att kombinera Elins värld, som mycket består av nya medier, med Bonniers kompetens inom magasin.

Målgruppen för magasinet, som ska utkomma sex gånger per år, är kvinnor mellan 20-40 år.

– Tonvikten kommer att ligga runt 27 år, så det är inget ungdomsmagasin. Vi riktar oss till vuxna modemedvetna kvinnor.

Varför bara sex nummer per år?

– Det finns vissa tidpunkter under året då det är mer fördelaktigt att ge ut magasin. Därför har vi valt att lägga vårt magasin där vi känner att den största efterfrågan finns.

Vilka konkurrenter ska ni ta läsare från?

– Den stora konkurrenten är nätet. Jag hoppas att få de som lämnat magasinen eller inte varit där äverhuvudtaget att kolla in magasinhyllan.

Redaktionen ska vara liten. Förutom den ovan nämnda duon består den av moderedaktören Columbine Smille och ad:n Nina Oja.

Förutom pappersmagasinet ska även en Ipad-tidning samt en webbsajt lanseras.

– Sajten ska förhoppningsvis kännas lite ny. Elin ska vara drivande och målet är att skapa ytterligare en plattform för henne som inte är en blogg. Sajten ska ge en lite mer personlig sida av Elin.

Sajten ska lanseras innan magasinet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev