Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Tidskrifter

Jonas Terning blir Cafés nye chefredaktör

Så vill Cafés nye chefredaktör utveckla tidningen.


Publicerad 2015-08-31 08:22

Ämnen i artikeln:

Café

Dela artikeln:

I maj berättade Dagens Media om att Cafés chefredaktör Jens Stenberg skulle lämna tidningen för att bli digital innehållschef på ägaren Aller Media.

Nu har Aller Media utsett hans efterträdare.

Det blir Jonas Terning som tar över chefredaktörsrollen på Cafe.

Hans uppfattning är att tidningen och varumärket Café står starka. Utmaningen framöver, mot bakgrund av den kraftiga strukturomvandlingen som tidningsbranschen går igenom, är att addera fler starka kanaler.

– Det absolut mest avgörande är att vi tar oss vidare från tidningen. Tidningen är mycket omtyckt av sina läsare, men vi måste ta varumärket Café vidare till andra platser, säger Jonas Terning till Dagens Media.

Vad kan det handla om?

– Det kan handla om satsningar på det vi kallar live-koncept, exempelvis i form av events. Det kan också vara nya digitala format som blir alltmer populära.

– Vi har turen att ha en teknikvänlig målgrupp och ett plattformsoberoende innehåll.

Hur länge tror du att Café finns kvar som pappersmagasin?

– Något år kommer du inte att få av mig. Men helt klart är att tidningen står stark. Många av de annonssamarbeten och läsarträffar vi gör handlar om att vi har en stark och populär tidning. Som kvalitetsbärare är tidningen helt avgörande i dagsläget. Den har många år kvar.

– Med det sagt ser vi vart det är på väg. Det handlar bara om att vi får göra mer av allt det andra.

Jonas Terning har sedan 2010 jobbat som redaktör och redaktionschef på Café.

Cafés modechef Daniel Lindström blir nu kreativ chef på tidningen, med ansvar för live-format och konceptaffärer.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.