Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Jonas Åström: ”Tidskrifterna på digital efterkälke”

Tidskriftsbranschen har ännu inte lyckats hitta en hållbar affärsmodell för den digitala tidsåldern, skriver debattören Jonas Åström, grundare av Recuro, ett kunskapsbolag inom prenumerationsaffärer.

Publicerad: 31 Augusti 2020, 09:13

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debattören Jonas Åström anser bland annat tidskrifterna inte är tillräckligt nytänkande kring sin digitala produkt.

Foto: Dagens Media


Ämnen i artikeln:

digitalt

Visst, hela mediebranschen står fortsatt inför gigantiska utmaningar, men inom andra områden såsom nyhetsmedia, lokalpress och rörligt så syns tydliga ljus i tunneln. Varför ligger tidskrifterna efter och hur kan branschen komma ikapp?

I detta inlägg listar jag fyra områden som hämmar branschen just nu, samt föreslår början på lösningar.

 

1. Tidskrifterna tänker inte tillräckligt nytt kring sin (digitala) produkt. 

De försök som gjorts med digitala prenumerationslösningar har handlat om att låsa in innehåll som tidigare varit gratis digitalt – eller lyfta innehåll från magasinet till det digitala. Som betalande digital kund förväntar jag mig mer. Tidskrifterna måste hitta ett sätt att skapa ett (upplevt) värde i sina digitala produkter, som motiverar att kund ska betala löpande.

Förslag på lösning: Tänk till, prata med kund och experimentera - repetera. Det kan handla om nytt innehåll, digitala tjänster, event, utbildningar, med mera. Våga lita på journalistiken som kärnan och bygg produkten runt det.

 

2. Tidskrifterna har låg transformationsförmåga eftersom de ofta är små. 

Många aktörer i branschen är små och har därför ej rätt förändringskraft internt. De saknar digitala kompetenser, är traditionellt printfokuserade och har begränsat investeringsutrymme för nya lösningar.

Förslag på lösning: Branschen som helhet måste tänka nytt och våga samarbeta kring gemensamma lösningar. Det kan handla om produktutveckling, journalistik eller marknad/försäljning.

 

3. Tidskrifterna förlitar sig på leverantörer och lösningar utan digitalt fokus. 

Istället för att använda rätt lösningar för att driva sin digitala affär så förlitar sig tidskrifterna på traditionella printorienterade leverantörer, som de och branschen har en tidigare relation med. Detta har delvis att göra med en övertro på behovet av att koppla ihop sin printprodukt med den digitala.

Förslag på lösning: Använd moderna, färdiga, digitala lösningar för att driva den digitala affären. Det finns bra aktörer på marknaden, det gäller bara att titta bredare än vad man gjort tidigare.

 

4. Tidskrifterna har gett bort sin digitala kundrelation till externa aktörer. 

Readly (som exempel) var tidiga in på marknaden och har gjort ett bra jobb med att bygga sin kundbas. På sikt hämmar det dock tidskrifterna själva eftersom de inte äger sin digitala kundrelation och kan därmed inte transformera den in i framtiden.

Förslag på lösning: Våga offra intäkter för att ta tillbaka den digitala kundrelationen, så att affären kan byggas starkare i framtiden. 

Det är dags att branschen på allvar kommer samman för att hitta gemensamma lösningar och hållbara digitala affärsmodeller. Här har tidskrifterna, branschföreträdare och leverantör ett gemensamt ansvar att hitta rätt - innan det är för sent.

 

Jonas Åström 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.