Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Johan Taubert: ”Våra värsta farhågor besannades inte”

Publicerad: 29 December 2020, 07:09

Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont, brottades i våras med frågor som ”kommer våra medarbetare bli sjuka?”, ”kommer våra tidningar kunna tryckas? och ”kommer distributionen fungera?”.

Mest utmanande var det i våras då det inte gick att överblicka vilka konsekvenser pandemin skulle få, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont.


Ämnen i artikeln:

EgmontNyårsfrågan

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Det jag framför allt tar med mig från 2020 är upplevelsen av hur fantastiskt snabbt även stora verksamheter faktiskt kan ställa om när det verkligen krävs och alla strävar åt samma håll, och hur mycket man tillsammans kan åstadkomma då.

Vad tycker du har varit årets viktigaste publicering?

– Det första jag kommer att tänka på är Sörmlands Medias och senare DN:s och Maciej Zarembas avslöjande om att många äldre fått palliativ vård utan att ha fått träffa en läkare. Nyheten är anmärkningsvärd och avslöjandet viktigt, och bidragande till att den fastnat så i minnet har också varit det anmärkningsvärda faktum att så många medier under coronakrisen vittnat om hur motsträviga kommuner, regioner och myndigheter varit att lämna ut uppgifter som är offentliga handlingar.

– Bland Egmonts egna publiceringar minns jag särskilt Auto motor & sports granskningar som blottlagt alla de tekniska problem som drabbar nya elbilar – och hur bristfälligt biltillverkarna tar ansvar för dem. Jag minns också Icakurirens långa, exklusiva och personliga intervju med statsminister Stefan Löfven. Den publicerades i början av februari och när jag läser den i dag känns det som en rapport från en helt annan tid.

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Som tuffast var det i våras då vi inte alls kunde överblicka vilka konsekvenser pandemin skulle få. Skulle våra medarbetare bli sjuka? Skulle våra tidningar kunna tryckas? Skulle distributionen fungera? Hur skulle våra annonsörer påverkas? Nu kan jag med glädje konstatera att våra värsta farhågor aldrig besannades. Egmonts alla medarbetare – anställda, frilansare och samarbetspartners – har gjort helt enastående insatser under året. Jag känner stor tacksamhet och ödmjukhet inför deras arbete och deras stora engagemang.

Med ett 2020 präglat av coronapandemin, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Om arbetslösheten ökar och konsumtionen viker så kommer inte minst de mediehus som är tungt annonsberoende att påverkas, vilket kan komma att leda till att mediekartan till delar ritas om. En konkret följd av pandemin tror jag också kan vara att vi över tid i väldigt många branscher kommer att få se allt fler yteffektiva kontor med free seating-platser som till antalet är färre än antalet medarbetare. Inom andra områden tror jag att man med större säkerhet kan slå fast att det kommer att komma en ordentlig rekyl när pandemin väl släpper sitt grepp, vi kommer till exempel att få se ett rekordstort intresse för att delta i, sponsra och arrangera läsarevent.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

EgmontNyårsfrågan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.