Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Jens Stenberg lämnar Café – blir digital chef på Aller Media

Publicerad: 26 Maj 2015, 10:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Jens Stenberg lämnar jobbet på Café efter 15 år – ska leda Aller Medias nya digitala storsatsning.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

Jens Stenberg ska, med start i höst, arbeta som Aller Medias digitala innehållschef.

Den nytillsatta rollen innebär att han ska ansvara för att bygga en ny organisation inom mediehuset som ska samla alla digitala satsningar.

– Det känns jäkligt roligt. Jag har varit engagerad i de här frågorna ett bra tag och det känns kul att de vågar satsa på en gammal printfarbror, säger Jens Stenberg.

Den nya avdelningen beskrivs som ett ”digitalt innehållscentrum”, som ska samla ett starkt innehåll med målet att få den digitala trafiken att öka.

Tidigare har det varit upp till varje enskild chefredaktör på de olika titlarna att mejsla fram hur – och i vilken grad – varumärket ska finnas på webben. Utbytet mellan de olika produkterna har varit begränsat.

– Det görs många bra saker, men man vet inte vad de andra titlarna gör, säger Jens Stenberg, och fortsätter:

– Nu vänder vi på det och skapar ett kunskapsnav, där alla inom Aller Media lär av varandra i realtid. Vi ska få upp alla digitala redaktörer på samma nivå och professionalisera hur man jobbar digitalt.

Ett första steg blir att samla ett digitalt team, som ska sitta i Aller Medias lokaler på Humlegårdsgatan i Stockholm. En del nya medarbetare ska i samband med det rekryteras.

– Vi måste komma fram till vilka som ska sitta här rent fysiskt, samtidigt som vi måste se hur vårt arbete kommer till godo för dem som inte kommer att göra det.

– Jag måste få med mig alla chefredaktörer, som även fortsättningsvis kommer att lägga större delen av sin tid på sina printeditioner. Vad vi ska göra är att maximera den digitala outputen av allt som produceras. Vi ska göra mer och bättre digitalt innehåll, men samtidigt ta vara på det som redan produceras.

Han säger att den interna responsen har varit positiv.

– Min bild är att chefredaktörerna i huset har längtat efter den här typen av kunskapsnav. Och min roll ska inte bli osynlig och administrativ – utan jag vill vara en aktiv publicist som jobbar utåt mot chefredaktörerna och inåt mot medarbetarna i den digitala organisationen.

Jens Stenberg ska leda den nya digitala avdelningen ihop med Joakim Holfve, som lämnar jobbet som digital redaktionschef på hant.se för att bli digital utvecklingsredaktör på Aller Media.

Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller Media, berättar i ett pressmeddelande:

– Vi är inne i ett väldigt intensivt förändringsskede där vi behöver accelerera våra digitala satsningar radikalt.

– Jens Stenberg har 15 års erfarenhet som chefredaktör och en perfekt kombination av kompetenser – både av att leda redaktionellt arbete och kraftfull digital utveckling. Joakim Holfve har haft en stor roll i att hant.se på kort tid blivit en av våra största sajter. Tillsammans kommer Jens och Joakim att kunna forma en mycket slagkraftig organisation för digitalt innehåll.

Jens Stenbergs resa på Café började år 2000. Tidningen etablerades tidigt på webben, och på senare år har det digitala arbetet intensifieras.

– Det vi har gjort det senaste halvåret är att sänka printbudgeten och lägga mer på ett unikt innehåll för webben. Det har ökat trafiken mycket och gjort oss mindre beroende av frilansbloggare. Det känns som en mer behaglig och mindre riskfylld affärsmodell.

Jens Stenberg ska nu bistå Stina Abenius i arbetet med att hitta en ny chefredaktör för Café.

– Jag hade inte kunnat sluta på Café på ett bättre sätt. Jag är glad att jag stannar i huset och att jag får tid på mig att göra en överlämning till en person som kommer att ha mig på en armlängds avstånd vid behov.

– Samtidigt är jag sjukt glad över att jag fick frågan om det här jobbet, att få vara med och bygga något nytt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev