Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Jaktmarker & Fiskevatten lanserar ny sajt – storsatsar på webb-tv

Den nyblivna 100-åringen Jaktmarker & Fiskevatten har både fått en ny layout och fräschats upp när det gäller innehållet. Nu får LRF-titeln också en ny sajt.

Dante Thomsen


Publicerad: 03 December 2013, 13:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:54

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Med den nya sajten vill LRF Media ta ut Jaktmarker & Fiskevatten i den digitala världen.

– Förlagsbranschen har inte hunnit så långt som dagstidningsbranschen. Men vi ser också möjligheter och det här handlar om att vi ska hitta nya vägar till intäkter. Jaktmarker & Fiskevatten rör sig ju på en ganska nischad marknad där det digitala är outforskad terräng, säger Jaktmarker & Fiskevattens redaktionschef Patrik Thornéus till Dagens Media och fortsätter:

– Jakten har funnits sedan mannaminne och bevakningen har i princip sett likadan ut sedan dess.

Patrik Thornéus berättar att intresset för jakt ökat rejält den senaste tiden. Särskilt bland ungdomar och tjejer.

– Det är en riktig boom. Jakten är ju ofta förknippad med lite äldre män men de senaste åren ser vi att intresset ökar i just de här grupperna. Det här också är ett sätt för oss att bredda målgruppen och nå ut till den nya digitala generationen som kanske inte riktigt läser tidningar och är bekanta med varumärket.

På den nya sajten ligger fokus på rörlig bild. Redan nu finns ett 30-tal filmer som producerats av redaktionen. På lördag blir det också premiär för JoF Live då tidningen visar sex timmar direktsänd dovhjortsjakt från Vallentuna.

Enligt Patrik Thornéus kommer inspirationen dock inte från TV4, som nyligen sände ett slow-tv-format på webben från älgjakten.

– Vi hade planerat det här långt tidigare. TV4 gjorde en rolig grej men jag tror att vi kan göra det mycket bättre. Vi har dragit lärdomar av det programmet och kommer att unyttja tekniken med GPS-sändare och dessutom ta in radiotrafiken mellan jägarna. Jag kan nästan lova att det blir ett bra resultat. Det ska inte bli så att man sitter en hel dag utan att se något.

Märker ni även av det större intresset för jakt och fiske hos annonsörerna?

– Precis som resten av mediebranschen har vi märkt av att pengarna börjar hitta tillbaks igen. Eftersom sajten är så ny har vi dock inte hunnit sälja så mycket på den. Vi har dock en annonsplattform som vi inte har börjat marknadsföra hos byråerna än, säger han och fortsätter:

– Det känns jäkligt bra det här. Aktörerna i förlagsbranschen har varit rätt försiktiga och försökt vänta ut hur det ska bli men alla inser ju att det är i webb-tv och de digitala verksamheterna som tillväxten finns. Jag är övertygad om att de nischade magasinen kommer att hitta sin målgrupp även på nätet.

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.