Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

”Jag fick beskedet i dag”

Publicerad: 26 Maj 2011, 13:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

För två år sedan lanserades hennes ”drömprojekt” Kattis & Co. För dagensmedia.se berättar Kattis Ahlström om känslorna efter det dystra nedläggningsbeskedet.


Det var våren 2009 som flerkanalskonceptet Kattis & Co lanserades – med chefredaktören Kattis Ahlström som hårdprofilerad mittpunkt.

När dagensmedia.se då intervjuade Kattis sade hon sig inte njuta av den personliga exponeringen.

– Jag har funderat väldigt, väldigt mycket kring detta eftersom jag har ett otroligt kluvet förhållande till offentligheten. Det paradoxala är att jag inte är särskilt bekväm med att synas på det sättet, sade hon då. Att hon ändå valde att ge sitt namn och ansikte åt en ny tidning berodde på att det handlade om ett ”drömprojekt”.

Två år senare, fick Kattis Ahlström, i dag torsdag, det definitiva beskedet av Forma Publishing Groups styrelse.

Drömprojektet läggs ned.

Hela redaktionen avvecklas.

– När man lanserar en tidning jobbar man extremt hårt och vi har blivit en liten tight grupp som jobbar tillsammans. Sånt här är alltid känslomässigt tråkigt, luften går ur en litegrann. Men jag har så oerhört duktiga tjejer här, de kommer att få jobb, säger Kattis Ahström i dag om beskedet.

Hon har under en längre tid varit medveten om att tidningen inte levererat tillräckligt bra.

– Detta var kanske inte helt oväntat. Vi hade behövt en bättre start. Vi har hela tiden simmat lite under ytan, och i den galna konkurrens som finns fungerar inte det.

Vad ska du göra härnäst?

– Jag har alltid planer och känner mig inte orolig inför framtiden. Men nu är jag mitt i nuet och har en personal som jag värnar om.

Tv och radio, där hon har bred erfarenhet sedan tidigare, nämner Kattis Ahlström dock som möjligheter framöver.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.