Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Tidskrifter

Ipad - en storstadspryl

Publicerad: 01 Mars 2011, 07:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:19

Det är fem gånger vanligare med en Ipad i Stockholm än i norra Sverige. I alla fall om man får tro Tidningsutgivarnas undersökning, som ockås visar att 171 000 svenskar har köpt Apples surfplatta.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaIpad

Enligt undersökningen, som genomförts av Sifo på uppdrag av TU, planerar 307 000 svenskar att köpa en Ipad i år. Därmed skulle nästan en halv miljon ha en Ipad om ett år, enligt rapporten.

Ipad har av många pekats ut som tidningshusens potenitella räddningsplanka - en ny möjlighet att ta betalt för digitalt innehåll. Enligt undersökningen, som alltså beställts av tidningsföretagen, kan över hälften av de som äger en Ipad tänka sig att betala för att läsa en dagstidning i Ipad.

– Resultatet styrker att det finns en potentiell ny marknad för medieprodukter i iPad. Men man ska nog vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser i och med att användarna trots allt är så pass få än så länge, säger Jon Goland, ansvarig för Marknadsinsikt TU, i ett pressmeddelande..

Ipaden är dock fortfarande en storstadspryl. Den typiske ägaren är en ung, välutbildad man boende i en storstad.

– Det är fem gånger vanligare att äga en Ipad i Stockholm än i norra Sverige, säger Jon Goland.

Om undersökningen

 Undersökningen genomfördes under perioden 24 januari-2 februari med ett riksrepresentativt urval om 8216 svenskar i SIFO:s webbpanel.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaIpad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.