söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Internetworld halverar utgivningen

Publicerad: 14 februari 2012, 09:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Internetworld går ner från elva nummer per år till sex, samtidigt sväller tidningen i antalet sidor.


HW

Henrik Widell


Nya Internetworld har fått en total redesign och ett ökat fokus på längre inspirationsläsning. Utgivningen går ner från elva nummer per år medan antalet sidor per nummer ökar från cirka 60 till 100.

– Eftersom vi går över till mer långläsning passar inte det kortare och snabbare formatet riktigt. Vi vill försöka göra en mer beständig tidning som man vill återkomma till, säger Katarina Strömberg, redaktionschef på Internetworld.

Bemanningen på redaktionen kommer inte att påverkas av den nya utgivningsplanen.

Det ökade fokuset på inspiration och långläsning visar sig i ett flertal nya moment i tidningen. Varje nummer ska innehålla ett stort reportage som sträcks ut över flera sidor, som till exempel i det första numret där det digitala Sveriges 62 mest kreativa personer lyfts fram. 

– Sedan har vi i varje nummer också det vi kallar ”Det digitala nedslaget”, där vi besöker en plats av intresse. I tidningens första nummer är den platsen Silicon Valley, i nästa Luleå. Vi blandar stort som smått, varmt som kallt.

Utöver det ska personporträtt och möten med branschpersoner också få stort utrymme i tidningen. Men alla snabba moment i tidningen har inte städats bort.

– Vi har en avdelning om tio tolv sidor med handfasta tips och råd inom e-handel, digitala affärer, sociala medier och marknadsföring. Tips och råd som man ska kunna riva ut och spara.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev