Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

IDG lanserar titeln Smartare mobil

Publicerad: 20 Oktober 2010, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

IDG lanserar en ny tidning som ska hjälpa dig göra din smarta mobil ännu smartare. Samtidigt utökar Mediaprovider utgivningstakten av Iphone-tidningen.


Ämnen i artikeln:

MediaproviderIDG

IDG:s nya titel heter Smartare mobil, och kommer att handla om den nya generationens mobiltelefoner, så kallade ”smartphones”. Tidningen kommer dock att främst inrikta sig på hur man som användare kan bruka sin smarta mobil på bästa sätt.

– Vi ser att det i dag är just användningen av mobiltelefonen som är det mest intressanta, till skillnad från förr då man främst jämförde hårdvara och liknande. I dag pratar man hellre om appar med varandra, säger Daniel Sjöholm, chefredaktör på Smartare mobil och M3.

Smartare mobil kommer ut med 12 nummer per år, med start den sjunde december, och kommer att sälja som både lösnummer och prenumerationer.

Samma månad kommer även den andra one-shot-utgivningen av Iphone-tidningen, vars första nummer kom i augusti. Nu planerar förlaget Mediaprovider, som även ger ut tidningen Mobil, att utöka utgivningstakten.

Det första ordinarie numret av Iphone-tidningen beräknas släppas i februari 2011, för att därefter komma varannan månad.

– Tittar man på de två senaste åren ser man att Iphone tagit en stor del av marknaden, och det finns ett stort intresse att läsa om just den produkten, säger Pontus Brohult, chefredaktör på Iphone-tidningen.

Som namnet antyder handlar Iphone-tidningen om Apples populära mobiltelefon Iphone, och riktar sig till alla som har eller planerar att köpa en.

– De flesta köper inte en Iphone bara för att ringa, utan man använder den för så mycket mer. Då behöver man också tips och tricks på hur man kan använda den, och kring hårdvara och tillbehör. Den här tidnigen kommer kort sagt att handla om allting om och runt en Iphone, säger Pontus Brohult.

Men det finns ju redan ett antal tidningar inom samma segment, och IDG planerar att släppa en likartad tidning. Hur ser ni på den konkurrensen?

– Det är bara naturligt att fler blir intresserade av det här området, i och med att läsarintresset ökat. Det kommer att lyfta marknaden. För vår del tror vi att tidningen Mobil, som funnits sedan 1995, kommer att borga för att Iphone-tidningen är ett hög kvalitativt material.

Daniel Sjöholm på Smartare mobil är inte heller oroad över den ökade konkurrensen.

– Vi ser att Smartare mobil är radikalt annorlunda. Till skillnad från andra tidningar fokuserar vi inte på hårdvara och teknik. Vår målgrupp är inte främst superintresserade av den tekniska biten, utan mer av apparna och tjänster, säger han.

Båda tidningar kommer att ha en upplaga på 25 000 exemplar.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

MediaproviderIDG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.