Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

IDG gör fotbollstidning för barn

Publicerad: 4 Mars 2011, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Nya tidningen Proffs är ett idolmagasin om sport för barn mellan 8 och 12 år. Första numret frontas såklart av Zlatan.


Ämnen i artikeln:

IDG

Proffs ges ut av IDG-förlaget Reset Media, som även gör speltidningarna Level och Robot.

– Om Offside är den intellektuella och Goal är den traditionella fotbollstidningen, så har vi en helt annan utgångspunkt. Vi gör inte kritiska granskningar eller djuplodande reportage, men ambitionen är att vara lika relevant för ett tioårig fotbollsfan som Offside är för de äldre, säger Daniel Grigorov, vd på Reset Media och chefredaktör för Proffs.

Målgruppen är barn mellan 8 och 12 år, som följer fotbollsspelarna som idoler snarare än håller på ett lag.

– Vi har höga redaktionella ambitioner. När vi startade speltidningen Robot sa alla att man inte kan göra kvalitetstidningar för barn, man måste sälja plastleksaker för att sälja tidningen. Men Robot gick bra tror och vi mycket på Proffs, säger Daniel Grigorov.

Det blir inga annonser i tidningen.

– Vi vill inte behöva ta ställning till om och hur man ska göra reklam till barn, marknaden är inte tillräckligt stor.

Sex nummer planeras i år till ett pris av 49,50 kronor. Upplagan blir 23 000 exemplar.

– Vi testar ett år då vi gör tidningen själva, om det går bra tillsätter vi en redaktion, säger Daniel  Grigorov.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.