Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

"I Trump-tider behövs det fler röster"

Publicerad: 8 Februari 2018, 12:55
Uppdaterad: 8 Februari 2018, 13:29

Bild 1/2  Männen bakom USA-magasinet American Trails: Jonas Larsson och Jonas Henningsson. Foto: Pressbild.

Nya USA-magasinet American Trails ska berätta historierna från "platserna som inte alltid syns". För Dagens Media berättar chefredaktören Jonas Henningsson om hur man följer magkänslan, ängsliga redaktioner och varför de inte vill vara så trendiga.


American Trails ska berätta historier om människor och platser i USA. Bakom magasinet, som planeras komma ut i fyra nummer per år på både svenska och engelska, står journalisterna Jonas Henningsson och Jonas Larsson.

– Vi tyckte att det saknades något i berättelserna om USA. Allt kan lätt bli så svart eller vitt, vi ville ha in mer nyanser. Speciellt i Trump-tider behövs det fler röster, inte minst från platser som inte alltid syns i rapporteringen. Vi vill att vårt magasin ska ge en bild av USA bara genom att sitta hemma och läsa det. Vi vill inspirera mer än underhålla, säger Jonas Henningsson, chefredaktör för magasinet, till Dagens Media.

Första numret av American Trails släpptes i slutet på förra året.

– Det har varit jättekul att göra det första numret. Och reaktionerna har varit väldigt bra.

Magasinet säljs i över 150 butiker i England och Irland. Vad gäller den skandinaviska marknaden finns den i 200 butiker i Sverige och Norge. Dessutom hoppas de även att USA och flera andra europeiska länder ska stå på tur.

– Många pratar om tidningens död, men jag tror inte att det alls stämmer. Jag tror att det finns ett behov av nischade tidningar. Det finns många ganska ängsliga redaktioner, där tidningens struktur ofta ser likadan i varje nummer. Jag tror det är viktigt att våga sticka ut och göra sin egen grej, säger Jonas Henningsson och fortsätter:

– Vi vill inte vara så trendiga, vi tror det är viktigare att följa magkänslan och skriva om det vi verkligen tycker är intressant och spännande.

Jonas Henningsson berättar att ursprungsplanen endast var att göra ett magasin på engelska.

– Vi tänkte att alla ända bara läser nischade magasin på engelska, men så var inte fallet. Vi fick väldigt många förfrågningar från vänner och bekanta om att ge ut magasinet även på svenska.

Bara några veckor innan första numret skulle komma ut bestämde sig därför redaktionen att också göra en svensk version av magasinet.

Magasinets redaktion:

Jonas Henningsson – chefredaktör

Jonas Larsson – kreativ chef

Linda Gren – bildredaktör och fotograf

Anders Bergersen – fotograf med bas i Oslo

Nätverk med återkommande medarbetare i USA; journalister, fotografer och filmare

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.